Livsmedelsverksamhet – regler och anmälan
Här kan du läsa mer om vad som gäller vid uppstart av livsmedelsverksamhet.
Viktigt att veta innan anmälan
- Du måste göra en anmälan till kommuen även om du bara ska driva verksamheten några dagar.
- Din anmälan om registrering måste ha kommit in till oss senast 14 dagar innan du ska starta verksamheten.
- Om du inte har kommunalt vatten till lokalen måste du registrera din dricksvattenanläggning.
- För att få servera alkohol behöver du ansöka om serveringstillstånd. Behöver du ändra ventilationen i lokalen kan du behöva bygglov.
- Ska du hantera brandfarlig vara måste du söka tillstånd hos räddningstjänsten.
- Du kan också behöva göra en anmälan för installation av fettavskiljare.
- Du måste ha tydliga rutiner för att kontrollera att din verksamhet uppfyller livsmedelslagsstiftningen, så kallad egenkontroll.
Anmälan
Om du planerar att starta en verksamhet som säljer, serverar eller tillverkar livsmedel, måste du anmäla detta till kommunen. Gör din anmälan via vår e-tjänst eller blankett. 14 dagar efter att du har skickat in en komplett anmälan får du öppna verksamheten. Kontrollera att du har fått med allt som behövs till din anmälan.
En livsmedelsinspektör kommer att kontakta dig för att boka en tid för kontroll.
- Anmäl registrering av livsmedelsverksamhet (e-tjänst)
- Anmäl registrering av livsmedelsverksamhet (blankett) Pdf, 109 kB.
- Lokala ordningsföreskrifter för Enköpings kommun Pdf, 773 kB.
- Taxor och avgifter för bygg-, miljö- och karttjänster
Sanktionsavgifter vid utebliven anmälan
Livsmedelsverksamheter som har startat eller startar utan registrering riskerar att få betala en avgift som motsvarar en procent av sin årsomsättning eller lägst 5 000 kronor. Om du tar över en verksamhet utan att meddela kommunen riskerar du att få betala en sanktionsavgift som motsvarar en halv procent av årsomsättningen eller lägst 2 500 kr. Det gäller även om du byter bolagsform.
In english
If you are going to start a food-related establishment, you must report it to the municipality. You may start your business two weeks after a complete application for the registration has been received by the environmental and building administration. Please check that you have filled in the application form correctly before submitting.
An Inspector will contact you to book an appointment for inspection.
Processen för anmälan
1. Du vill starta livsmedelsverksamhet
Om du vill starta en livsmedelsverksamhet måste du anmäla den för att få den registrerad. Det måste du göra för att få driva verksamheten.
2. Skicka in din anmälan
Skicka in din anmälan för registrering av livsmedelsverksamhet till kommunen. Anmälan finns ovanför under rubrik ”Anmälan”.
3. Vi skriver beslut om registrering
När vi tar emot din anmälan om registrering av livsmedelsverksamhet, för vi in den i vårt register.
Normalt utfärdar vi ett beslut om registrering av din livsmedelsverksamhet inom en arbetsvecka från det att vi mottar din anmälan. I vissa fall kan det dock ta längre tid. Beslutet kommer att skickas till dig.
Du kan använda detta beslut som ett bevis på att din livsmedelsverksamhet är registrerad hos oss, exempelvis när du deltar i en marknad i en annan kommun eller om en kund efterfrågar det.
5. Vi gör kontroll
När vi har skickat ett beslut om registrering av din livsmedelsverksamhet, kontaktar vi dig för att boka en tid för en första kontroll av verksamheten.
Vid besöket ger vi information, inhämtar information för rasklassificering samt kontrollerar att verksamheten uppfyller de lagar och regler som är aktuella för kontroll vid detta tillfälle. Efter besöket får du en rapport som beskriver vad vi har sett.
Hur går kontrollen till?
De flesta av våra kontroller sker oanmält, vilket innebär att inspektören besöker verksamheten utan att boka en tid i förväg. Detta gör vi för att kunna bedöma hur verksamheten fungerar under normala förhållanden.
Vid besöket legitimerar sig inspektören och förklarar hur kontrollen kommer att genomföras samt vilka områden som kommer att granskas.
Vi värdesätter dialog och uppmuntrar företagaren eller en representant att delta under besöket.
Efter kontrollen ger inspektören en sammanfattning av vad som har observerats och bedömer de kontrollerade områdena.
Om inspektören identifierar avvikelser är det företagaren som ansvarar för att åtgärda dessa. När kontrollrapporten har skickats ut har företagaren cirka 14 dagar på sig att lämna synpunkter på rapportens innehåll. Om inga synpunkter som påverkar vår bedömning inkommer, utfärdar vi i de flesta fall ett föreläggande om att avvikelserna ska åtgärdas. Företagaren har därefter möjlighet att överklaga beslutet om bedömningen anses felaktig. Efter att beslutet har trätt i kraft, följer vi upp för att säkerställa att avvikelserna har blivit åtgärdade.
En kontroll kan också göras helt digitalt genom att granska en hemsida eller kontrollera inskickade dokument. Vi tar alltid kontakt och skickar en kontrollrapport efter att kontrollen är genomförd.
Avgifter
Den företagare som driver verksamheten bekostar livsmedelskontrollen. Vid registrering av livsmedelsverksamhet fakturerar vi en timmes handläggningstid enligt gällande taxa. Efter att vi har gjort en kontroll av din verksamhet skickar vi en faktura baserad på antalet kontrolltimmar som har krävts. Vid riskklassning fakturerar vi en timmes handläggningsavgift.
Från och med 2023 har årsavgiften att tagits bort, i stället får du en faktura för alla avgifter för livsmedelskontroll i efterhand
Så beräknas avgifterna
När du registrerar din verksamhet eller har haft en livsmedelskontroll får du ett beslut från oss om avgifter. Där står det hur många timmar vi har lagt ner för kontroll av din verksamhet. I den tiden ingår bland annat vår planering, förberedelse, genomförande, handläggning, efterarbete, registrering och administration.
Avgiften grundar sig på en taxa som beslutas av kommunfullmäktige. Den är indexbaserad och kan räknas upp varje år.
Uteservering
För att få ställa ut stolar och bord på en offentlig plats måste du ansöka om tillstånd hos polisen. Du bör lämna in ansökan minst tre veckor innan du planerar att öppna serveringen. Innan du lämnar in din ansökan kan du kontakta kommunen för att få information om kostnader för att hyra mark. Från dem kan du också få information om lämpliga platser, trafikregler, avspärrningar och markförhållanden. I kommunens lokala ordningsföreskrifter finns regler för bland annat skyltar, marschaller, markiser och blomsterarrangemang.
Hantering av gasol
Om du ska hantera mer än 60 liter gasol i din livsmedelsverksamhet behöver du ett tillstånd från räddningstjänsten.
Verksamhet med egen brunn
Om din livsmedelsverksamheten inte har kommunalt vatten ska du registrera din dricksvattenanläggning. Du skickar in din anmälan om registrering av dricksvattenanläggning till kommunen.
- Egenkontroll och provtagning för privata dricksvattenbrunnar
- Dricksvattenproduktion (livsmedelsverket.se)
- Sköta om och anlägga brunn (livsmedelsverket.se)
Verksamhet som serverar kött
Från och med den 1 mars 2025 är det obligatoriskt för livsmedelsföretagare vid restauranger och i andra storhushållsverksamheter att kunna informera gäster om ursprungsland för köttet som serveras. Syftet är att konsumenter ska kunna välja kött utifrån kunskap om dess ursprung.
Krav på att informera om ursprung på kött
Gäster på bland annat restauranger ska kunna få information om ursprung för kött från:
- nöt
- gris
- får
- get
- fjäderfä.
Det gäller om dessa använts som ingrediens i den mat som lagas i verksamheten.
Uppgift om ursprungsland behöver inte lämnas när restauranger använt sig av korvar, färdigstekta hamburgare eller andra sammansatta ingredienser eller kött som redan värmebehandlats och som köpts in från leverantörer.
Informationen kan lämnas muntligt
Uppgifter om ursprungsland på kött behöver bara lämnas på den plats där verksamheten bedrivs. Informationen behöver inte lämnas i exempelvis beställningsappar, vid hemkörning eller på företagares webbplatser. Informationen till gästerna ska baseras på sådana uppgifter som företagare redan idag får från sina leverantörer enligt krav från EU.
Sophämtning
Som fastighetsägare ansöker du om sophämtning hos VafabMiljö.
Köldmedier
Om du har kylar, frysar eller luftkonditionering som innehåller med än 10 kilo köldmedier gäller särskilda regler.
Plastflaskor och burkar
Alla plastflaskor och metallburkar som innehåller dryck ska vara märkta med vilken typ av retursystem de ingår i. Om du inte använder godkända retursystem kan du bli skyldig att betala miljösanktionsavgift.
Avregistrera verksamhet
Om du ska sälja eller avsluta din livsmedelsverksamhet, ska du anmäla avregistrering av livsmedelsverksamhet till kommunen. När du ska byta organisationsnummer och/eller flyttat din verksamhet till en annan lokal ska du avregistrera din livsmedelsverksamhet och anmäla ny registrering av livsmedelsverksamhet i det nya organisationsnumret och/eller den nya lokalen för livsmedelsverksamheten.
Egenkontroll
Egenkontroll betyder att du ska ha tydliga rutiner för att kontrollera att din verksamhet uppfyller livsmedelslagstiftningen, så att alla livsmedel är säkra att äta. Du ska också planera och kontrollera att din verksamhet uppfyller gällande lagstiftning och regler.
Den egna kontrollen ska vara anpassad till den aktuella verksamheten och rutinerna kan alltså se olika ut för olika företag. Du som livsmedelsföretagare är ansvarig för att ha en väl fungerande egen kontroll.
Behöver du hjälp med att utforma rutiner för egenkontroll kan du ta hjälp av en konsult eller använda dig av arbetsmetoden HACCP.
HACCP-plan
HACCP står för Hazard Analysis and Critical Control Points. Det är en arbetsmetod för hur du kartlägger och kontrollerar faror i livsmedelsproduktionen. När du utformar din egen HACCP-plan är EU-kommissionens vägledning en bra hjälp. För mindre verksamheter är det bilaga två i vägledningen som är mest aktuell.