E-underskrift

Enköpings kommun använder en tjänst för att elektroniskt kunna signera handlingar med en så kallad e-underskrift.

Om du har en handling från Enköpings kommun som ska undertecknas med e-underskrift får du ett e-postmeddelande med en länk till underskriftstjänsten som du når via en webbläsare.

E-postmeddelandet skickas från avsändaren noreply@enkoping.se. I ämnesraden ska det står ”Enköpings kommun vill att du undertecknar en handling digitalt (ID XX)”.

Så här e-signerar du

  1. Använd länken till handlingen som du har fått i e-postmeddelandet för att logga in.
  2. Du använder din e-legitimation för att logga in.
  3. Är det första gången du skriver under måste du bekräfta din e-postadress (samma adress som du får meddelandet skickat till) för att kunna hantera dina underskriftsärenden.
  4. När du har loggat in får du åtkomst till den eller de filer som ska skrivas under.

Spara en kopia

När du har skrivit under kan du om du vill spara ner en kopia av det undertecknade dokumentet. 

Dokumentet kommer att finnas tillgängligt för att läsa, skriva under och ladda ner i 60 dagar om du inte har fått någon annan information av handläggaren.

Hur vet jag att det är en giltig underskrift?

Underskrifterna kan valideras med en PDF-läsare med stöd för signaturvalidering. Du kan också validera via valideringstjänsten i e-underskriftsystemem som du når genom att logga in på: 

Där hittar du också information om du kan installera det utfärdarcertifikat som krävs för att din PDF-läsare ska kunna validera underskriften.

Har du frågor?

Kontakta handläggaren som har skickat underskriftsuppdraget till dig.