
Möt våra medabetare inom vård och omsorg
Lär känna våra medarbetare och få en inblick i deras arbetsliv. Kanske är det en framtida kollega?
Hej Therese och Pirjo!
Möt undersköterska Therese och vårdbiträde Pirjo som berättar om deras jobb och vad det är som gör det speciellt.
Hej Rose-Marie!

Lär känna Rose-Marie Dahlström och hör om hennes vardag som undersköterska och samordnare inom vård och omsorg.
Hur ser en arbetsdag ut för dig?
En typisk arbetsdag för mig börjar med att läsa genom dokumentationen och få en överblick över nattens händelser. Jag går runt på våningarna för att få en känsla av hur natten har varit och informera om vad som ska hända under dagen. Jag har daglig kontakt med sköterskor och fördelar personal vid behov. Därtill planerar och genomför jag träffar där alla yrkeskategorier deltar, och jag leder veckovisa arbetsgruppsmöten tillsammans med enhetschef. Under dessa träffar diskuterar vi aktuella kunder, personalfrågor och kvalitetsarbete.
Jag har också ett ansvar för anställningsintervjuer och följer upp introduktionsprogram för ny personal. Ibland hjälper jag till direkt på våningarna om det behövs.
Finns det något särskilt ögonblick som fått dig att känna dig extra stolt över ditt arbete?
Det mest stolta ögonblicket i mitt arbete är när kunderna känner sig trygga och nöjda med den omsorg vi ger. Det är särskilt meningsfullt när kunder och anhöriga uttrycker sin uppskattning för vårt arbete. När vi ser att vi verkligen har gjort skillnad i deras vardag känns det som ett bevis på att vi gör ett bra jobb.
Vad kan vara utmanande i ditt arbete?
En av de största utmaningarna är att hantera personer med svår demenssjukdom. Trots att jag gör allt jag kan för att lugna dem, finns det stunder när jag inte kan få dem att känna sig trygga. Det är frustrerande när en person inte kan förstå eller känna igen sitt eget bästa, även om vi arbetar intensivt för att ge bästa möjliga vård.
Om du kunde ge ett råd till någon som just börjat i din roll, vad skulle det vara?
Mitt största råd till någon som precis har börjat i denna roll är att verkligen lyssna på kunderna och kollegorna. Det är lätt att bli stressad, men varje situation är unik och ibland kan det som verkar vara litet i mina ögon vara väldigt stort för en kund. Empati och att kunna ge tid åt andra är centrala delar av vårt arbete.
Om ditt arbete var en film, vad skulle titeln vara?
Om mitt arbete var en film skulle titeln vara "Möten". Varje dag innebär nya möten med olika människor och livsöden, och ingen dag är den andra lik. Att få vara del av dessa möten och känna att jag gör skillnad är det som driver mig.