Till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse av vår webbplats. Genom att surfa vidare accepterar du dessa cookies. Läs mer om de cookies vi använder och hur du hanterar dem.

Naturskolan

Om oss

Naturskolan

Naturskolan

Övningar året om

Starttips

Januari

Februari

Mars

April

Maj

Juni

Augusti

September

Oktober

November

December

Teman

Allemansrätten åk 3-9

Amerikaskogens uteklassrum

Använd dina sinnen åk F-5

Eld åk 5-9

Fiskar åk 4-6

Fjärilar och andra pollinerare åk 3-6

Forntida teknik åk F-9

Forntiden i Hemsta hage åk 4-6

Friluftsliv åk 6-9

Fysik på lekplatsen åk 1-3

Fåglar åk 4-9

Hållbar utveckling 4-6

Hållbar utveckling 7-9

Hållbar utveckling F-3

Kompisövningar åk 2-6

Lyrik åk 5-9

Lägerskola åk 3-9

Matematik ute åk F-9

Mekanik åk 5-9

Naturens mångfald åk F-9

Naturkatastrofen åk 8-9

Naturslöjd åk 3-9

Poetry åk 5-9

Prata engelska åk 5-9

Rör på kroppen åk 5-9

Småfåglar i holk åk 4-7

Småkryp åk 3-9

Svenska - muntlig framställning åk 5-9

Svenska träd åk F-6

Svenska ute åk F-9

Teknik ute åk 1-3

Vandra på Upplandsleden åk 2-9

Vatten och livet åk 4-6

Vår i skogen åk F-5

Äventyr med GPS åk 5-9

Äventyrspedagogik åk 6-9

Laga mat över öppen eld

Checklista - laga mat ute

Följebrev

Recept

Cowboygryta

Currygryta

Enabygdens pyttipanna

Enöglawooken

Grytan fiskgryt

Grytan korvgryt

Indys köttfärswok

Italiensk lövögryta

Kolbulle

Krabbelurer

Meximix i tunnbrödsrulle

Muurikka-wok

Pinnbröd

Pitabröd

Stompa

Superwok med nudlar

Wokad fläskfilé

Vi på Naturskolan

Organisation

Låna material

Flow learning

Lärarhandledning i Flow learning

Om allemansrätten

ENaT

ENaT

Teman

Blandningar och lösningar åk 3-5

Bygga fordon - konstruktion åk 1-3

Bygga fordon - krafter åk 4-6

Elektricitet åk 4-6

Förnyelsebara energikällor åk 5-9

Konstruktion av legobro åk 6-9

Kriminallab åk 5-7

Kroppens byggstenar åk 1-9

Legorobotar EV3 Green City åk 7-9

Legorobotar EV3 Marslandningen åk 4-6

Legorobotar EV3 Mindstorms åk 7-9

Luftundersökningar åk 1-3

Materials egenskaper åk 1-3

Programmera mera åk 2-4

Upp i det blå åk F-3

Vattnets former åk 1-3

WeDo- programmering åk 4-5

Organisation

Arbetssätt

Skolverkets NT-satsning

Låna temalådor

Kontakta oss

Enköpings kommun, till startsidan

Skriv ut

Lyssna

Naturskolan
  • Om oss
  • Naturskolan
  • ENaT
  • Naturskolan

  • Övningar året om

  • Teman

    • Allemansrätten åk 3-9

    • Amerikaskogens uteklassrum

    • Använd dina sinnen åk F-5

    • Eld åk 5-9

    • Fiskar åk 4-6

    • Fjärilar och andra pollinerare åk 3-6

    • Forntida teknik åk F-9

    • Forntiden i Hemsta hage åk 4-6

    • Friluftsliv åk 6-9

    • Fysik på lekplatsen åk 1-3

    • Fåglar åk 4-9

    • Hållbar utveckling 4-6

    • Hållbar utveckling 7-9

    • Hållbar utveckling F-3

    • Kompisövningar åk 2-6

    • Lyrik åk 5-9

    • Lägerskola åk 3-9

    • Matematik ute åk F-9

    • Mekanik åk 5-9

    • Naturens mångfald åk F-9

    • Naturkatastrofen åk 8-9

    • Naturslöjd åk 3-9

    • Poetry åk 5-9

    • Prata engelska åk 5-9

    • Rör på kroppen åk 5-9

    • Småfåglar i holk åk 4-7

    • Småkryp åk 3-9

    • Svenska - muntlig framställning åk 5-9

    • Svenska träd åk F-6

    • Svenska ute åk F-9

    • Teknik ute åk 1-3

    • Vandra på Upplandsleden åk 2-9

    • Vatten och livet åk 4-6

    • Vår i skogen åk F-5

    • Äventyr med GPS åk 5-9

    • Äventyrspedagogik åk 6-9

  • Laga mat över öppen eld

  • Recept

  • Vi på Naturskolan

  • Organisation

  • Låna material

  • Flow learning

  • Om allemansrätten

  • Naturskolan

  •  / Naturskolan

  •  / Teman

  •  /  Svenska träd åk F-6

16 maj 2022

Svenska träd

För årskurs F–6. Erbjuds vår och höst. En halvdag där eleverna får lära sig mer om träd genom olika övningar där hela kroppen får delta i lärandet.

Hitta på sidan

  • Fortbildning för dig
  • Kopplingar till läroplanen
  • Förarbete
  • Utedagen
  • Efterarbete

Fortbildning för dig

Välkommen till en utedag med oss!

Syftet med våra utedagar är främst att sprida intresse för och kunskap om utomhuspedagogik till personal på Enköpings grundskolor. Vi förväntar oss därför att deltagande personal betraktar samarbetet med oss som fortbildning och försöker tillägna sig aktiviteterna så att man senare kan använda dem i sin egen undervisning.

Ditt eget agerande vid de olika aktiviteterna kan variera beroende på övningens art och det är något vi vid behov kan prata om på plats.

För att göra våra teman så lätta som möjligt att tillägna sig föredrar vi att de flesta aktiviteterna genomförs i skolans närmiljö och vi försöker planera dem så att de är enkla att genomföra och inte kräver dyr specialutrustning.

Temat är tänkt som en halvdag där eleverna får lära sig mer om träd genom olika övningar där hela kroppen får delta i lärandet. Temat ska ses som en del i en större helhet där klassrummet och uterummet samspelar och därigenom ger eleverna större chanser att förstå sammanhang och begrepp kopplade till träd.

Exempel på aktiviteter:

  • Byt träd som ett djur som lever vid trädet
  • Näsan
  • Bygg ett träd - trädets delar
  • Färger, som går över till att studera ett specifikt träd noga två gånger
  • Mikrofonen
  • Hemlig bild med burr
  • Samla löv eller barr på vit duk. Fem av varje. Sortera.

Kopplingar till läroplanen

Temat ”Svenska träd” tränar nedanstående naturvetenskapliga förmågor:

  • Genomföra systematiska undersökningar
  • Använda begrepp, modeller och teorier för att beskriva och förklara samband i människokroppen, naturen och samhället

Centralt innehåll åk 1-3

NO: Djurs och växters livscykler och anpassningar till olika årstider.

Djur och växter i närmiljön och hur de kan sorteras, grupperas och artbestämmas samt namn på några vanligt förekommande arter.

Enkla fältstudier och observationer i närmiljön.

Enkla naturvetenskapliga undersökningar.

Centralt innehåll åk 4-6

Biologi:

Djurs, växters och andra organismers liv. Fotosyntes, förbränning och ekologiska samband …

Ekosystem i närmiljön, samband mellan olika organismer och namn på vanligt förekommande arter.

Naturen som resurs för rekreation och upplevelser och vilket ansvar vi har när vi nyttjar den

Enkla fältstudier och experiment.

Hur djur, växter och andra organismer kan identifieras, sorteras och grupperas.

Förarbete

Arbete i klassrummet

Före vår utedag vill vi att ni förbereda eleverna genom att berätta om temadagen och vilka saker ni hoppas att eleverna ska träna på och lära sig under dagen.

Bra om eleverna förberett sig inför utedagen med att läsa in sig lite på fakta kring vad ett träd består av för delar, hur träd lever sitt liv, vad vi människor har för nytta av träd och givetvis lite om vilka olika arter som är vanliga här hos oss.

En hel del nyttig förhandskunskap hittar du i filmerna "Svenska träd 1-3" på SLI Education AB.

Länk till filmer om träd på SLIs webbplats

Utrustning för eleverna: lämpliga kläder inklusive stövlar och regnkläder vid risk för regn. Betona för eleverna vikten av rätt skor på fötterna. Blöta och frusna fötter kan förstöra en hel dag. En bra tumregel kan vara att ta på sig dubbelt så mycket kläder som man just nu behöver på rasten. Kroppen blir mycket kallare när den är ute i flera timmar.

Utrustning för lärarna: kamera eller något som man kan fotografera och filma med under dagen. Används till efterarbetet i klassrummet.

Matsäck för alla: innehållande litet mellanmål, gärna med varm dryck, särskilt under de kalla årstiderna. Vi har alltid en fikapaus inlagd på förmiddagen. Vattenflaska är oftast bra, framförallt vid varmt väder.

Om vi lagar lunch ute

Eleverna behöver ta med sig, mugg, tallrik eller matlåda av plast, bestick och sittunderlag. Lärarna tar med sig alla ingredienser från skolköket, glöm inte oljan. Välj gärna dryck att blanda istället för festis. ENV tar med dunk och vatten att blanda med.

Förbered eleverna inför matlagningen genom att tillsammans titta på våra filmer som finns under fliken laga mat över öppen eld.

Till Naturskolans filmer om att laga mat ute

Utedagen

Plats

Utepasset genomförs lämpligen i skolans direkta närhet i en lättillgänglig skog med en blandning av vanliga löv- och barrträd.

Upplägg

Utepasset genomförs som en serie övningar som tillsammans ska försöka skapa en helhet där upplevelsen av träd och vad träd kan vara står i centrum. Vi använder Joseph Cornells koncept ”flow learning” för att ge förutsättningar för koncentrerat lärande.

Utepasset ska som vi tidigare sagt ses som en del i ett större tema. Passet ingår lämpligen som en konkret och upplevelsebaserad del av en pedagogisk planering. För- och efterarbete genomförs av ordinarie lärare.

Begrepp som berörs

träd, rot, stam, gren/kvist, löv, barr, krona, pålrot, kärnved, ytrötter, veddel, sildel, bark.

Konkreta mål som berörs

  • Du ska kunna känna igen och namnge några av våra vanligaste svenska lövoch barrträd.
  • Du ska kunna berätta hur man skiljer olika träd åt, deras kännetecken.
  • Du ska kunna trädets olika delar (stam, rötter, grenar, etc).
  • Du ska kunna berätta om vad som händer med trädet vid olika årstider.

Övningar

  • Byt träd som ett djur som lever vid trädet
  • Näsan
  • Bygg ett träd - trädets delar
  • Färger, som går över till att studera ett specifikt träd noga 2ggr
  • Mikrofonen
  • Hemlig bild med burr
  • Samla löv/barr på vit duk. Fem av varje. Sortera
  • Bingobricka som redovisas på vit duk.

Efterarbete

Gör en reflektion i klassrummet. Gärna med en minnesrunda, vad var det vi gjorde tillsammans i skogen. Kolla om någon övning eller lek behöver förklaras igen.

Ett annat förslag på aktivitet:

Arbeta i klassrummet med bilder/dikter/texter kring orden vi samlat vid övningen mikrofonen

  • Du är här: Naturskolan

  •  / Naturskolan

  •  / Teman

  •  /  Svenska träd åk F-6

Kontakt

Adress: Hornugglegränd 9

Telefon: 0171-62 62 97

E-post: mikael.bernovall@enkoping.se

Fler kontaktupgifter

Mer information

Förskola och skola i Enköpings kommun

Tillgänglighetsredogörelse