Till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse av vår webbplats. Genom att surfa vidare accepterar du dessa cookies. Läs mer om de cookies vi använder och hur du hanterar dem.

Naturskolan

Om oss

Naturskolan

Naturskolan

Övningar året om

Starttips

Januari

Februari

Mars

April

Maj

Juni

Augusti

September

Oktober

November

December

Teman

Allemansrätten åk 3-9

Amerikaskogens uteklassrum

Använd dina sinnen åk F-5

Eld åk 5-9

Fiskar åk 4-6

Fjärilar och andra pollinerare åk 3-6

Forntida teknik åk F-9

Forntiden i Hemsta hage åk 4-6

Friluftsliv åk 6-9

Fysik på lekplatsen åk 1-3

Fåglar åk 4-9

Hållbar utveckling 4-6

Hållbar utveckling 7-9

Hållbar utveckling F-3

Kompisövningar åk 2-6

Lyrik åk 5-9

Lägerskola åk 3-9

Matematik ute åk F-9

Mekanik åk 5-9

Naturens mångfald åk F-9

Naturkatastrofen åk 8-9

Naturslöjd åk 3-9

Poetry åk 5-9

Prata engelska åk 5-9

Rör på kroppen åk 5-9

Småfåglar i holk åk 4-7

Småkryp åk 3-9

Svenska - muntlig framställning åk 5-9

Svenska träd åk F-6

Svenska ute åk F-9

Teknik ute åk 1-3

Vandra på Upplandsleden åk 2-9

Vatten och livet åk 4-6

Vår i skogen åk F-5

Äventyr med GPS åk 5-9

Äventyrspedagogik åk 6-9

Laga mat över öppen eld

Checklista - laga mat ute

Följebrev

Recept

Cowboygryta

Currygryta

Enabygdens pyttipanna

Enöglawooken

Grytan fiskgryt

Grytan korvgryt

Indys köttfärswok

Italiensk lövögryta

Kolbulle

Krabbelurer

Meximix i tunnbrödsrulle

Muurikka-wok

Pinnbröd

Pitabröd

Stompa

Superwok med nudlar

Wokad fläskfilé

Vi på Naturskolan

Organisation

Låna material

Flow learning

Lärarhandledning i Flow learning

Om allemansrätten

ENaT

ENaT

Teman

Blandningar och lösningar åk 3-5

Bygga fordon - konstruktion åk 1-3

Bygga fordon - krafter åk 4-6

Elektricitet åk 4-6

Förnyelsebara energikällor åk 5-9

Konstruktion av legobro åk 6-9

Kriminallab åk 5-7

Kroppens byggstenar åk 1-9

Legorobotar EV3 Green City åk 7-9

Legorobotar EV3 Marslandningen åk 4-6

Legorobotar EV3 Mindstorms åk 7-9

Luftundersökningar åk 1-3

Materials egenskaper åk 1-3

Programmera mera åk 2-4

Upp i det blå åk F-3

Vattnets former åk 1-3

WeDo- programmering åk 4-5

Organisation

Arbetssätt

Skolverkets NT-satsning

Låna temalådor

Kontakta oss

Enköpings kommun, till startsidan

Skriv ut

Lyssna

Naturskolan
  • Om oss
  • Naturskolan
  • ENaT
  • Naturskolan

  • Övningar året om

  • Teman

    • Allemansrätten åk 3-9

    • Amerikaskogens uteklassrum

    • Använd dina sinnen åk F-5

    • Eld åk 5-9

    • Fiskar åk 4-6

    • Fjärilar och andra pollinerare åk 3-6

    • Forntida teknik åk F-9

    • Forntiden i Hemsta hage åk 4-6

    • Friluftsliv åk 6-9

    • Fysik på lekplatsen åk 1-3

    • Fåglar åk 4-9

    • Hållbar utveckling 4-6

    • Hållbar utveckling 7-9

    • Hållbar utveckling F-3

    • Kompisövningar åk 2-6

    • Lyrik åk 5-9

    • Lägerskola åk 3-9

    • Matematik ute åk F-9

    • Mekanik åk 5-9

    • Naturens mångfald åk F-9

    • Naturkatastrofen åk 8-9

    • Naturslöjd åk 3-9

    • Poetry åk 5-9

    • Prata engelska åk 5-9

    • Rör på kroppen åk 5-9

    • Småfåglar i holk åk 4-7

    • Småkryp åk 3-9

    • Svenska - muntlig framställning åk 5-9

    • Svenska träd åk F-6

    • Svenska ute åk F-9

    • Teknik ute åk 1-3

    • Vandra på Upplandsleden åk 2-9

    • Vatten och livet åk 4-6

    • Vår i skogen åk F-5

    • Äventyr med GPS åk 5-9

    • Äventyrspedagogik åk 6-9

  • Laga mat över öppen eld

  • Recept

  • Vi på Naturskolan

  • Organisation

  • Låna material

  • Flow learning

  • Om allemansrätten

  • Naturskolan

  •  / Naturskolan

  •  / Teman

  •  /  Rör på kroppen åk 5-9

16 maj 2022

Rör på kroppen

För årskurs 5-9. Erbjuds april- oktober. Eleverna får lära sig hur rörelse hänger samman med kroppens hälsa och välbefinnande samt hur energiförbrukningen i kroppen balanserar energimängden i vår föda.

Hitta på sidan

  • Fortbildning för dig
  • Kopplingar till läroplanen
  • Förarbete
  • Utedagen
  • Efterarbete
En oskarp bild som visar elever springandes på en stig

Fortbildning för dig

Välkommen till en utedag med oss!

Syftet med våra utedagar är främst att sprida intresse för och kunskap om utomhuspedagogik till personal på Enköpings grundskolor. Vi förväntar oss därför att deltagande personal betraktar samarbetet med oss som fortbildning och försöker tillägna sig aktiviteterna så att man senare kan använda dem i sin egen undervisning.

Ditt eget agerande vid de olika aktiviteterna kan variera beroende på övningens art och det är något vi vid behov kan prata om på plats.

För att göra våra teman så lätta som möjligt att tillägna sig föredrar vi att de flesta aktiviteterna genomförs i skolans närmiljö och vi försöker planera dem så att de är enkla att genomföra och inte kräver dyr specialutrustning.

Syftet med denna dag ute är att eleverna ska få lära sig hur rörelse hänger samman med kroppens hälsa och välbefinnande samt hur energiförbrukningen i kroppen balanserar energimängden i vår föda. Vi tar även upp attityder och värderingar kring utseende, mode m.m.

Exempel på aktiviteter:

  • Rörelse- och energiintag
  • Stenåldersträning
  • Vandring med dilemmafrågor

Kopplingar till läroplanen

Temat ”Rör på kroppen” tränar delar av nedanstående förmågor i idrott och hälsa samt i biologi:

  • Röra sig allsidigt i olika fysiska sammanhang
  • planera, praktiskt genomföra och värdera idrott och andra fysiska aktiviteter utifrån olika synsätt på hälsa, rörelse och livsstil,
  • Genomföra och anpassa utevistelser och friluftsliv efter olika förhållanden och miljöer
  • använda kunskaper i biologi för att granska information, kommunicera och ta ställning i frågor som rör hälsa, naturbruk och ekologisk hållbarhet,
  • genomföra systematiska undersökningar i biologi, och
  • använda biologins begrepp, modeller och teorier för att beskriva och förklara biologiska samband i människokroppen, naturen och samhället.

Centralt innehåll åk 4-6

Idrott och hälsa

Lekar och andra fysiska aktiviteter i skiftande natur- och utemiljöer under olika årstider. Kroppsliga och mentala effekter av några olika träningsformer. Ord och begrepp för och samtal om upplevelser av olika fysiska aktiviteter och träningsformer, levnadsvanor, kroppsuppfattning och självbild.

Biologi

Hur den psykiska och fysiska hälsan påverkas av sömn, kost, motion, sociala relationer och beroendeframkallande medel. Enkla fältstudier och experiment. Planering, utförande och utvärdering.

Centralt innehåll åk 7-9

Idrott och hälsa

Styrketräning, konditionsträning, rörlighetsträning och mental träning. Hur dessa aktiviteter påverkar rörelseförmågan och hälsan. Att sätta upp mål för fysiska aktiviteter, till exempel förbättring av konditionen. Ord och begrepp för och samtal om upplevelser och effekter av olika fysiska aktiviteter och träningsformer.

Biologi

Hur den fysiska och psykiska hälsan påverkas av sömn, kost, motion, sociala relationer och beroendeframkallande medel. Fältstudier och experiment. Formulering av enkla frågeställningar, planering, utförande och utvärdering.

Förarbete

Arbete i klassrummet

Före vår utedag vill vi att ni förbereda eleverna genom att berätta om temadagen och vilka saker ni hoppas att eleverna ska träna på och lära sig under dagen.

Före eller efter vår utedag kan ni titta på film för att ha ytterligare en vinkel att samtala om förutom det som hände under utedagen. Det finns mycket att välja på men här kommer ett tips för mellanstadiet som handlar om hälsa och socker samt ett tips för högstadiet som handlar om att träning kan ge dig mer energi. Filmerna finns på SLI.

Mellanstadiet:

Vår söta vardag – en film om hälsa, godis och mellanmål Länk till filmen Vår söta vardag

Länk till filmen Vår söta vardag på sli.se webbplats

Högstadiet

Orka plugga: Vad händer i hjärnan när du tränar.

Länk till filmen Orka plugga på sli.se webbplats

Praktiskt inför utedagen

Utrustning för eleverna:

Lämpliga kläder inklusive regnkläder vid risk för regn. Då temat innehåller moment där man ska röra sig och moment där man står stilla ska eleverna ha både kläder för "utegympapass" och varma överdragskläder. Betona för eleverna vikten av rätt skor på fötterna. Blöta och frusna fötter kan förstöra en hel dag. När det gäller överdragskläderna kan en bra tumregel kan vara att ta på sig dubbelt så mycket kläder som man just nu behöver på rasten. Kroppen blir mycket kallare när den är ute i flera timmar.

Utrustning för lärarna:

Kamera eller något som man kan fotografera och filma med under dagen. Används till efterarbete i klassrummet.

Matsäck för alla:

innehållande litet mellanmål, gärna med varm dryck, särskilt under de kalla årstiderna. Vattenflaska är oftast bra, framförallt vid varmt väder.

Till lunch ute:

Eleverna behöver ta med sig, mugg, tallrik eller matlåda av plast, bestick och sittunderlag. Lärarna tar med sig alla ingredienser från skolköket, glöm inte oljan. Välj gärna dryck att blanda istället för festis. ENV tar med dunk och vatten att blanda med.

Förbered eleverna inför matlagningen genom att tillsammans titta på våra filmer som finns under fliken laga mat över öppen eld.

Till Naturskolans filmer om att laga mat ute

Utedagen

Här nedan följer en redogörelse för hur en utedag med temat ”rör på kroppen” kan se ut. Samt förslag på efterarbete.

Rörelse och energi-intag

Eleverna får gå/jogga/springa under 10-20 min och sedan räkna ut hur mycket energi kroppen har förbrukat. Därefter får de välja bland ett antal födoämnen och räkna ut hur mycket de kan äta för att ersätta den förbrukade energin.

Efterarbete: Bra samtal att ha i klassrummet efteråt är: Kan vi säga att alla kalorier är värda lika mycket? Om våra kalorier kommer från mat eller godis blir det någon skillnad för vår kropp. Vilka näringsämnen innehåller olika födoämnen?

Stenåldersträning

Variant 1

Eleverna provar att i grupp under vuxens ledning träna i skogen och använda naturens material för konditions- och styrketräning. Vi joggar en bana i skogen och stannar till vid lämpliga ställen för träning. Ex på moment: lyfta stockar, klättra över stenar, krypa upp för berg, dragkamp två och två, brottning mm.

Variant 2

Eleverna får skapa ett eget träningspass ute. Eleverna paras ihop två och två, de instrueras att skapa en serie övningar med hjälp av naturen runt omkring och sina egna kroppar, sin egen träningsbana. När de är klara går de ihop med ett annat par, de får nu visa och träna varandras banor. Viktigt att alla fyra gör alla övningar, så när man visar sin bana så tränar man lika mycket som de som får se banan, det blir lite av ”Följa John”.

Efterarbete

Förslag på samtalsämnen att ha efter utedagen: Skulle man kunna gå ut i skogen och spontanträna på samma sätt som vi gjorde under utedagen? Finns det andra sätt att träna gratis utomhus? Kan man göra en kul grej av det? Måste man alltid träna tillsammans med ett lag? Måste det finnas en vuxen som bestämmer?

Vandring med dilemmafrågor

Eleverna får gå en snitslad bana en och en, eller i par, och längs vägen ta ställning till olika frågor som rör utseende, mode, kroppsfixering etc. Eleverna visar vad de tyckte genom att sätta en prick vid något av hörnen på ett papper med olika alternativ.

Efterarbete

Gå igenom dilemmafrågorna i klassrummet och vad ni tycket. Var sitter det flest prickar? Var det lätt att sätta sin prick på en plats som var tom eller ville man sätta lika som alla andra?

Efterarbete

Gör en reflektion i klassrummet. Gärna med en minnesrunda, vad var det vi gjorde tillsammans när vi var ute. Titta på fotografier från dagen.

Om ni inte tittade på film innan ni hade utedag kan ni göra det nu. Se tidigare exempel på filmer

  • Du är här: Naturskolan

  •  / Naturskolan

  •  / Teman

  •  /  Rör på kroppen åk 5-9

Kontakt

Adress: Hornugglegränd 9

Telefon: 0171-62 62 97

E-post: mikael.bernovall@enkoping.se

Fler kontaktupgifter

Mer information

Förskola och skola i Enköpings kommun

Tillgänglighetsredogörelse