Till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse av vår webbplats. Genom att surfa vidare accepterar du dessa cookies. Läs mer om de cookies vi använder och hur du hanterar dem.

Naturskolan

Om oss

Naturskolan

Naturskolan

Övningar året om

Starttips

Januari

Februari

Mars

April

Maj

Juni

Augusti

September

Oktober

November

December

Teman

Allemansrätten åk 3-9

Amerikaskogens uteklassrum

Använd dina sinnen åk F-5

Eld åk 5-9

Fiskar åk 4-6

Fjärilar och andra pollinerare åk 3-6

Forntida teknik åk F-9

Forntiden i Hemsta hage åk 4-6

Friluftsliv åk 6-9

Fysik på lekplatsen åk 1-3

Fåglar åk 4-9

Hållbar utveckling 4-6

Hållbar utveckling 7-9

Hållbar utveckling F-3

Kompisövningar åk 2-6

Lyrik åk 5-9

Lägerskola åk 3-9

Matematik ute åk F-9

Mekanik åk 5-9

Naturens mångfald åk F-9

Naturkatastrofen åk 8-9

Naturslöjd åk 3-9

Poetry åk 5-9

Prata engelska åk 5-9

Rör på kroppen åk 5-9

Småfåglar i holk åk 4-7

Småkryp åk 3-9

Svenska - muntlig framställning åk 5-9

Svenska träd åk F-6

Svenska ute åk F-9

Teknik ute åk 1-3

Vandra på Upplandsleden åk 2-9

Vatten och livet åk 4-6

Vår i skogen åk F-5

Äventyr med GPS åk 5-9

Äventyrspedagogik åk 6-9

Laga mat över öppen eld

Checklista - laga mat ute

Följebrev

Recept

Cowboygryta

Currygryta

Enabygdens pyttipanna

Enöglawooken

Grytan fiskgryt

Grytan korvgryt

Indys köttfärswok

Italiensk lövögryta

Kolbulle

Krabbelurer

Meximix i tunnbrödsrulle

Muurikka-wok

Pinnbröd

Pitabröd

Stompa

Superwok med nudlar

Wokad fläskfilé

Vi på Naturskolan

Organisation

Låna material

Flow learning

Lärarhandledning i Flow learning

Om allemansrätten

ENaT

ENaT

Teman

Blandningar och lösningar åk 3-5

Bygga fordon - konstruktion åk 1-3

Bygga fordon - krafter åk 4-6

Elektricitet åk 4-6

Förnyelsebara energikällor åk 5-9

Konstruktion av legobro åk 6-9

Kriminallab åk 5-7

Kroppens byggstenar åk 1-9

Legorobotar EV3 Green City åk 7-9

Legorobotar EV3 Marslandningen åk 4-6

Legorobotar EV3 Mindstorms åk 7-9

Luftundersökningar åk 1-3

Materials egenskaper åk 1-3

Programmera mera åk 2-4

Upp i det blå åk F-3

Vattnets former åk 1-3

WeDo- programmering åk 4-5

Organisation

Arbetssätt

Skolverkets NT-satsning

Låna temalådor

Kontakta oss

Enköpings kommun, till startsidan

Skriv ut

Lyssna

Naturskolan
  • Om oss
  • Naturskolan
  • ENaT
  • Naturskolan

  • Övningar året om

  • Teman

    • Allemansrätten åk 3-9

    • Amerikaskogens uteklassrum

    • Använd dina sinnen åk F-5

    • Eld åk 5-9

    • Fiskar åk 4-6

    • Fjärilar och andra pollinerare åk 3-6

    • Forntida teknik åk F-9

    • Forntiden i Hemsta hage åk 4-6

    • Friluftsliv åk 6-9

    • Fysik på lekplatsen åk 1-3

    • Fåglar åk 4-9

    • Hållbar utveckling 4-6

    • Hållbar utveckling 7-9

    • Hållbar utveckling F-3

    • Kompisövningar åk 2-6

    • Lyrik åk 5-9

    • Lägerskola åk 3-9

    • Matematik ute åk F-9

    • Mekanik åk 5-9

    • Naturens mångfald åk F-9

    • Naturkatastrofen åk 8-9

    • Naturslöjd åk 3-9

    • Poetry åk 5-9

    • Prata engelska åk 5-9

    • Rör på kroppen åk 5-9

    • Småfåglar i holk åk 4-7

    • Småkryp åk 3-9

    • Svenska - muntlig framställning åk 5-9

    • Svenska träd åk F-6

    • Svenska ute åk F-9

    • Teknik ute åk 1-3

    • Vandra på Upplandsleden åk 2-9

    • Vatten och livet åk 4-6

    • Vår i skogen åk F-5

    • Äventyr med GPS åk 5-9

    • Äventyrspedagogik åk 6-9

  • Laga mat över öppen eld

  • Recept

  • Vi på Naturskolan

  • Organisation

  • Låna material

  • Flow learning

  • Om allemansrätten

  • Naturskolan

  •  / Naturskolan

  •  / Teman

  •  /  Lyrik åk 5-9

16 maj 2022

Lyrik

För årskurs 5-9. Erbjuds året om. En dag som inleds med upplevelser ute. Därefter använder vi upplevelserna för att skapa egen enkel lyrik och delge varandra upplevelsen.

Hitta på sidan

  • Fortbildning för dig
  • Kopplingar till läroplanen
  • Förarbete
  • Utedagen
  • Litteratur
En teckning i blyerts som visar hur en elev uppfattat ljudbilden i omgivningen. En typ av ljudkarta.

Fortbildning för dig

Välkommen till en utedag med oss

Syftet med våra utedagar är främst att sprida intresse för och kunskap om utomhuspedagogik till personal på Enköpings grundskolor. Vi förväntar oss därför att deltagande personal betraktar samarbetet med oss som fortbildning och försöker tillägna sig aktiviteterna så att man senare kan använda dem i sin egen undervisning.

Ditt eget agerande vid de olika aktiviteterna kan variera beroende på övningens art och det är något vi vid behov kan prata om på plats.

För att göra våra teman så lätta som möjligt att tillägna sig föredrar vi att de flesta aktiviteterna genomförs i skolans närmiljö och vi försöker planera dem så att de är enkla att genomföra och inte kräver dyr specialutrustning.

En dag som inleds med upplevelser ute. Därefter använder vi upplevelserna för att skapa egen enkel lyrik och delge varandra upplevelsen. Skrivandet av lyrik gör vi inomhus.

Exempel på aktiviteter:

  • Lekar som öppnar för upplevelser
  • Ljudkarta -Sound Map (Sharing Nature Nature Awareness Activities for all Ages s.106)
  • Möt ett träd -Meet a tree (Sharing Nature Nature Awareness Activities for all Ages s.137)
  • Kameran - Camera (Sharing Nature Nature Awareness Activities for all Ages s. 125)
  • Min plats
  • Skriva dikter

Kopplingar till läroplanen

Temat ”Lyrik” tränar delar av nedanstående förmågor i svenska:

  • Formulera sig och kommunicera i tal och skrift
  • Anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang
  • Urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer

Centralt innehåll åk 4-6

Svenska:

Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag.. Olika sätt att bearbeta egna texter till innehåll och form. Hur man ger och tar emot respons på texter.

Handstil samt att skriva, disponera och redigera texter för hand och med hjälp av dator.

Språkets struktur med meningsbyggnad, huvudsatser, bisatser, stavningsregler, skiljetecken, ords böjningsformer och ordklasser.

Muntliga presentationer och muntligt berättande för olika mottagare…

Uttal, satsmelodi och sambandet mellan betoning och betydelse

Texter i form av skönlitteratur, lyrik, dramatik, sagor och myter.

Centralt innehåll åk 7-9

Svenska:

Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag..

Olika sätt att bearbeta egna texter till innehåll och form. Hur man ger och tar emot respons på texter.

Språkets struktur med stavningsregler, skiljetecken, ordklasser och satsdelar

Muntliga presentationer och muntligt berättande för olika mottagare…

Skönlitteratur, lyrik, dramatik, sagor och myter från olika tider och skilda delar av världen

Ord och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning

Förarbete

Arbete i klassrummet

Före vår utedag vill vi att ni förbereda eleverna genom att berätta om temadagen och vilka saker ni hoppas att eleverna ska träna på och lära sig under dagen. Underlätta för eleverna att genomföra övningen "min plats" genom att berätta om hur det kommer att gå till och att det förväntas vara tysta och stanna på sin plats, en stund att njuta av gärna med lite fika.

Praktiskt inför utedagen

Utrustning för eleverna: lämpliga kläder inklusive stövlar och regnkläder vid risk för regn. Betona för eleverna vikten av rätt skor på fötterna. Blöta och frusna fötter kan förstöra en hel dag. En bra tumregel kan vara att ta på sig dubbelt så mycket kläder som man just nu behöver på rasten.

OBS! Under övningen min plats sitter man stilla i 30 minuter så VARMA-kläder gör dagen mycket bättre.

Utrustning för lärarna: kamera eller något som man kan fotografera och filma med under dagen. Används till efterarbete i klassrummet.

Matsäck för alla: innehållande litet mellanmål, gärna med varm dryck, särskilt under de kalla årstiderna. Vattenflaska är oftast bra, framförallt vid varmt väder.

Utedagen

Här nedan följer en sammanställning över temats olika delmoment och hänvisningar till litteratur. Obs! Eftersom planeringen av temat skiljer sig åt från gång till gång beroende på antal grupper, gruppstorlekar, ramtider, åldrar med mera kan listan variera.

Kommaigångövningar

  • Nöff-nöff: Kullek. 2-4 pers kullar, blir du tagen så ställer du dig med händerna på knäna, tills någon befriar dig genom att ställa sig ända mot ända och hälsa mellan benen: -Nöff, nöff (+namn)
  • Ugglor och kråkor (Sharing nature with children s. 78)

Övningar som får eleverna att fokusera

  • Känsel – saker i handen (Naturpedagogik s.18)
  • Hörsel och syn – fingrar i luften (Naturpedagogik s.18)

Upplevelsedel, samla erfarenheter

Min plats: Eleverna har skrivunderlag, papper och penna, lupp och sittunderlag. Man placerar ut eleverna en och en efter en lång slinga i skogen,som läraren rekat innan. De ska sitta tysta ensamma på sin plats och njuta av lugnet, kanske har de en frukt med sig. Undertiden som de befinner sig på sin plats har de ett antal uppgifter kopplade till deras sinnen som de ska genomföra. Dessa iakttagelser utgör grunden till det senare diktskrivande inomhus.

Eleverna har stöd av dessa frågor, när de befinner sig på sin plats:

  • Vilka ljud kan du höra?
  • Gör en ljudkarta på baksidan av papperet - På sitt papper gör de ett kryss i mitten som visar var de sitter. Sen ska de rita och eller skriva de ljud de hör och från vilket håll de hör ljuden. Tex en fågel till vänster om mig.
  • Vilka färger kan du hitta? - Samla olika färger genom att gnugga färgerna mot ett grovt teckningspapper.
  • Känn på olika saker -Skriv ner hur fem olika saker känns
  • Lukta på olika saker - Skriv ner hur fem olika saker luktar
  • Ta med dig något fint
  • Hitta på ett namn på din plats

När tiden är ute hämtas eleverna upp från sin plats igen, så de behöver inte tänka på tid eller på att hitta tillbaka. de kan lungt vara på sin plats. Kanske har de lite fika med sig.

Skapa poesi

Efter lunch tar arbetet med lyriken vid, inne i klassrummet. Med hjälp av den inspiration, eller som man säger i Japan den Ginko, vi samlat i naturen tar skapandet av stor lyrik vid.

Man kan välja att presentera lite olika former av diktskrivande. Men oftast är haiku-dikter en bra start på arbetet. Inspirera till att skriva snabbt och utan så mycket tanke i ett flöde. När någon har lyckats är det en bra idé att deklamera dikten högt som extra inspiration till alla i klassrummet.

Gå vidare till att samarbeta med varandra två och två och förbättra dikten. Gör också en Tanka av valfri haiku som kompisen skrivit.

Haiku

Haiku kan påminna om de japanska tuschteckningar som med tre, fyra penseldrag lyckas få fram en bild som andas, lever. Det mesta ryms i mellanrummen. Arbeta med tre rader, med 5-7-5 stavelser i raderna

Tanka

Dikter vars första tre rader till formen ser ut som en haiku, medan de sista två raderna omfattar sju onji, stavelser, var. Ofta utgör de sista raderna en reflektion kring de inledande haikuliknande raderna. De kan även uttrycka en känsla.

Arbeta med fem rader, med 5-7-5-7-7 stavelser i raderna

Delge varandra, dela upplevelsen

Avsluta med högläsning av dikterna i klassrummet. Eleverna kan läsa själva eller så läser läraren högt, det kan vara valfritt. Man kan också lämna in anonyma dikter för uppläsning.

Det är trevligt om eleverna kan arbeta med att renskriv dikterna och illustrera, gärna med lite japansk känsla.

Ett alternativ till Haiku är vertikaldikter.

Mer inspiration finns i (Naturpedagogik s.19-20) samt (Sharing nature with children s.150)

Litteratur

Naturpedagogik Germund Sellgren ISBN 91-646-1905-2

Sharing Nature Nature Awareness Activities for all Ages Joseph Cornell ISBN 978-1-56589-287-3

Sharing nature with children Joseph Cornell ISBN 1-883220-73-4

  • Du är här: Naturskolan

  •  / Naturskolan

  •  / Teman

  •  /  Lyrik åk 5-9

Kontakt

Adress: Hornugglegränd 9

Telefon: 0171-62 62 97

E-post: mikael.bernovall@enkoping.se

Fler kontaktupgifter

Mer information

Förskola och skola i Enköpings kommun

Tillgänglighetsredogörelse