
-
/ Teman
-
/ Forntida teknik åk F-9
Forntida teknik
För årskurs F-9 under perioden april- november. Eleverna får uppleva en dag där vi arbetar utomhus med olika typer av tekniker som människan använt förr.
Hitta på sidan
Fortbildning för dig
Välkommen till en utedag med oss!
Syftet med våra utedagar är främst att sprida intresse för och kunskap om utomhuspedagogik till personal på Enköpings grundskolor. Vi förväntar oss därför att deltagande personal betraktar samarbetet med oss som fortbildning och försöker tillägna sig aktiviteterna så att man senare kan använda dem i sin egen undervisning.
Ditt eget agerande vid de olika aktiviteterna kan variera beroende på övningens art och det är något vi vid behov kan prata om på plats.
För att göra våra teman så lätta som möjligt att tillägna sig föredrar vi att de flesta aktiviteterna genomförs i skolans närmiljö och vi försöker planera dem så att de är enkla att genomföra och inte kräver dyr specialutrustning.
Exempel på aktiviteter:
- Tillverkning av tjära
- Vävning och repslagning
- Brummare
- Tillverka kolkritor
- Medaljong med runskrift
Koppling till läroplanen
Temat ”Forntida teknik” tränar delar av nedanstående förmågor i historia, slöjd och samhällskunskap:
- Använda en historisk referensram som innefattar olika tolkningar av tidsperioder, gestalter, kulturmöten och utvecklingslinjer (historia)
- Reflektera över hur individer och samhällen formas, förändras och samverkar (samhällskunskap)
- Tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck. (slöjd)
Centralt innehåll åk 1-3
Samhällsorienterande ämnen:
- Människans uppkomst, vandringar, samlande och jakt samt införandet av jordbruk. Tidsbegreppen stenålder, bronsålder och järnålder.
Slöjd
- Handverktyg och redskap, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Enkla former av några hantverkstekniker, till exempel metalltrådsarbete, sågning och tovning.
- Utforskande av materialens, redskapens och verktygens möjligheter.
- Några slöjdmaterials ursprung, till exempel ull och svenska träslag.
Centralt innehåll åk 4-6
Historia
- Norden befolkas. De utmärkande dragen för stenåldern, bronsåldern och järnåldern.
Slöjd
- Handverktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Några former av hantverkstekniker, till exempel virkning och urholkning. Begrepp som används i samband med de olika teknikerna.
- Undersökande av olika materials och hantverksteknikers möjligheter.
- Slöjdverksamhetens betydelse för individen och samhället, historiskt och i nutid.
Centralt innehåll åk 7-9
Historia
- Tidsbegreppen vikingatiden, medeltiden, stormaktstiden och frihetstiden samt olika syn på deras betydelser.
Slöjd
- Handverktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Utvecklade former av hantverkstekniker, till exempel gjutning, vävning och svarvning. Begrepp som används i samband med dessa.
- Dokumentation i ord och bild av arbetsprocessen och resultatet, såväl med som utan digitala verktyg.
Eleverna använder bl a material som hämtas från naturen. Vi vill gärna att dagen kopplas samman med något arbetsområde i den vanliga undervisningen.
Förarbete
Arbete i klassrummet
Före vår utedag kan ni förbereda eleverna genom att berätta om temadagen och vilka saker ni hoppas att eleverna ska lära sig.
Att använda kniv
Om det står i dagplaneringen att vi ska tälja t.ex. brummare så är det klokt att gå igenom knivens delar och grundläggande säkerhet när man hanterar en kniv. Om man googlar knivbevis så får man hjälp från scouterna, med detta.
Grundläggande täljposition: sitt ner, tälj ifrån dig, rikta ner mot marken, håll isär/undan knä (och ben) så de är utanför ”slintrisken”, ha fritt framför dig och ha något stadigt bakom ryggen.
Förvaring av kniv och teknik att överlämna en kniv – Så fort en förflyttning ska ske ska den vara i sitt fodral. Stå still när kniven ska lämnas till en annan person och då håller den som överräcker försiktigt i bladet. Varför? Den som överräcker kniven har mer kontroll över situationen och kan då motverka eventuella överraskningsmoment som kan ske i rörelse.
Forntiden
Prata gärna med eleverna om när forntiden var, att vi här i Sverige räknar åldrarna Stenåldern, Bronsåldern och Järnåldern som en del av forntiden.
Praktiskt inför utedagen
Utrustning för eleverna
Lämpliga kläder inklusive stövlar och regnkläder vid risk för regn. Betona för eleverna vikten av rätt skor på fötterna. Blöta och frusna fötter kan förstöra en hel dag. En bra tumregel kan vara att ta på sig dubbelt så mycket kläder som man just nu behöver på rasten. Kroppen blir mycket kallare när den är ute i flera timmar.
Utrustning för lärarna
Kamera eller något som man kan fotografera och filma med under dagen. Används till efterarbetet i klassrummet.
Matsäck för alla
Innehållande litet mellanmål, gärna med varm dryck, särskilt under de kalla årstiderna. Vi har alltid en fikapaus inlagd på förmiddagen. Vattenflaska är oftast bra, framförallt vid varmt väder.
Om vi lagar lunch ute:
Eleverna behöver ta med sig, mugg, tallrik eller matlåda av plast, bestick och sittunderlag. Lärarna tar med sig alla ingredienser från skolköket, glöm inte oljan. Välj gärna dryck att blanda istället för festis. ENV tar med dunk och vatten att blanda med.
Förbered eleverna inför matlagningen genom att tillsammans titta på våra filmer som finns under fliken laga mat över öppen eld.
Till Naturskolans filmer om att laga mat ute
Utedagen
Här nedan följer en sammanställning över temats olika delmoment och hänvisningar till litteratur. Eftersom planeringen av temat skiljer sig åt från gång till gång beroenantal grupper, gruppstorlekar, ramtider, åldrar med mera kan listan variera.
Detta tema kan ha mycket olika utseende beroende på elevernas ålder och vilken inriktning ni önskar på dagen.
Några av de områden vi brukar jobba med är
- Tidslinje över forntiden
- Eldens historia ett samtal ring lägerelden.
- Tillverkning av tjära (Att lära in teknik ute s. 81)
- Vävning av band
- Matlagning i kokgrop (Att lära in teknik ute s. 52, Friluftsliv och hantverk s. 142)
- Tälja brummare (Att lära in teknik ute s. 85, Att lära in ute – året runt s. 84)
- Tova med ull
- Göra eld (Att lära in ute – året runt s. 85)
- Pottaska som tvättmedel (Att lära in teknik ute s. 49)
- Smycken förr i tiden (Att lära in teknik ute s. 82)
- Tillverka kolkritor - torrdestillering - pyrolys (Skogen i skolan)
- Medaljong med runskrift
- Lekar från förr: släppkäpp, jaktstafett, ett två tre-nu får jag se (Friluftsliv och hantverk s. 157)
- God morgon godmiddag godkväll - lek
- Denna ringen den ska vandra - sånglek
Efterarbete
Knyt ihop säcken i klassrummet Gör en reflektion över utedagen, gärna dagen efter utedagen. Gärna med en minnesrunda, vad var det vi gjorde tillsammans i skogen.Titta på fotografier från dagen. Kolla om någon övning eller lek behöver förklaras igen.
Gör en tidslinje över forntiden på skolgården. Om vi inte gjorde det i skogen är detta en rolig övning. Gör lappar att lägga ut eller sätta upp med klädnypor eller låt en elev hålla i lappen när ni fortsätter att gå er tidslinjesträcka. Skalan i mitt exempel är att 1000 år är 10 meter.
Stenåldern börjar 10 00 f.Kr gå 83 meter Bronsåldern börjar 1700 f.Kr gå 12 meter Järnåldern börjar 500 f. Kr gå 15 meter Järnåldern slutar 1050 e.Kr gå 10 meter 2000 (eller innevarande år)
Litteratur
Att lära in ute – året runt, Nynäshamns Naturskola ISBN 978-91-977-0362-8
Friluftslivets pedagogik, Brügge, Glantz, Sandell ISBN 91-47-05130-2
Friluftsliv och Hantverk, Glantz, Olsson ISBN 91-36-02604-2
Att lära teknik ute Brage ISBN 978-91-979600-0-7
-
Du är här: Naturskolan
-
/ Teman
-
/ Forntida teknik åk F-9