
-
/ Teman
-
/ Fjärilar och andra pollinerare åk 3-6
Fjärilar och andra pollinerare
För årskurs 3-6. Erbjuds i augusti och september. I det här temat vill vi öppna ögonen för den värld av surrande och fladdrande mångfald som gör så stor nytta för oss människor.
Hitta på sidan

Fortbildning för dig
Välkommen till en utedag med oss!
Syftet med våra utedagar är främst att sprida intresse för och kunskap om utomhuspedagogik till personal på Enköpings grundskolor. Vi förväntar oss därför att deltagande personal betraktar samarbetet med oss som fortbildning och försöker tillägna sig aktiviteterna så att man senare kan använda dem i sin egen undervisning.
Ditt eget agerande vid de olika aktiviteterna kan variera beroende på övningens art och det är något vi vid behov kan prata om på plats.
För att göra våra teman så lätta som möjligt att tillägna sig föredrar vi att de flesta aktiviteterna genomförs i skolans närmiljö och vi försöker planera dem så att de är enkla att genomföra och inte kräver dyr specialutrustning.
Under de senaste åren har larmrapporter om minskat antal insekter duggat allt tätare. Vi människor är beroende av de tjänster som våra pollinerande insekter utför. I det här temat vill vi öppna ögonen för den värld av surrande och fladdrande mångfald som gör så stor nytta för oss människor. Vi får bekanta oss med insekter som grupp, och deras anatomi. Vi tittar närmare på vackra fjärilar och lär oss om deras livsvillkor. Eleverna får också bidra till ett bättre liv för de vilda bina genom att bygga egna ”bihotell” som de kan ta hem och sätta upp i naturen.
Exempel på aktiviteter:
- Lek om insekters utveckling
- Fjärilsleken
- Artjakt
- Tillverka ett ”bihotell”
Kopplingar till läroplanen
Kapitel 1 Skolans värdegrund och uppdrag.
”Genom ett miljöperspektiv får de möjligheter både att ta ansvar för den miljö de själva direkt kan påverka och att skaffa sig ett personligt förhållningssätt till övergripande och globala miljöfrågor. Undervisningen ska belysa hur samhällets funktioner och vårt sätt att leva och arbeta kan anpassas för att skapa hållbar utveckling.”
Förmågor som övas
År 3 NO
Eleven kan beskriva och ge exempel på enkla samband i naturen utifrån upplevelser och utforskande av närmiljön.
I samtal om årstider berättar eleven om förändringar i naturen och ger exempel på livscykler hos några djur och växter.
Utifrån tydliga instruktioner kan eleven utföra fältstudier och andra typer av enkla undersökningar som handlar om naturen och människan, (…)
I samtal om årstider berättar eleven om förändringar i naturen och ger exempel på livscykler hos några djur och växter.
År 3 SO
Eleven beskriver hur olika handlingar i vardagen kan påverka miljön, och ger utifrån detta förslag på hur man kan bidra till hållbar utveckling.
Vidare kan eleven i viss utsträckning använda tidslinjer och några olika tidsbegrepp för att ange händelser i tid.
År 6 Biologi
Eleven kan samtala om och diskutera enkla frågor som rör hälsa, naturbruk och ekologisk hållbarhet genom att ställa frågor och framföra och bemöta åsikter.
Eleven kan genomföra enkla fältstudier och andra undersökningar utifrån givna planeringar.
I arbetet använder eleven utrustning på ett säkert sätt.
Eleven har kunskaper om biologiska sammanhang och visar det genom att använda biologins begrepp.
År 6 SH
Eleven kan undersöka elevnära samhällsfrågor ur något perspektiv och beskriver då samband med underbyggda resonemang. Eleven värderar och uttrycker olika ståndpunkter i elevnära samhällsfrågor med resonemang och underbyggda argument.
I resonemangen beskriver eleven samband mellan natur- och kulturlandskap,
Eleven kan resonera kring frågor som rör hållbar utveckling och ger då underbyggda förslag på miljöetiska val och prioriteringar i vardagen.
Centralt innehåll Lgr 11
Åk 3 NO
Året runt i naturen
Djurs och växters livscykler och anpassningar till olika årstider.
Djur och växter i närmiljön och hur de kan sorteras, grupperas och artbestämmas samt namn på några vanligt förekommande arter.
Enkla näringskedjor som beskriver samband mellan organismer i ekosystem.
Metoder och arbetssätt
Enkla fältstudier och observationer i närmiljön
Åk 3 SO
Att leva i närområdet
Förutsättningar i natur och miljö för befolkning och bebyggelse, till exempel mark, vatten och klimat.
Att leva i världen
Miljöfrågor utifrån elevens vardag, till exempel frågor om trafik, energi och matvaror.
Att undersöka verkligheten
Tidslinjer och tidsbegreppen dåtid, nutid och framtid.
Åk 6 Biologi
Natur och samhälle
Människans beroende av och påverkan på naturen och vad detta innebär för en hållbar utveckling. Ekosystemtjänster, till exempel nedbrytning, pollinering och rening av vatten och luft.
Djurs, växters och andra organismers liv. Fotosyntes, förbränning och ekologiska samband och vilken betydelse kunskaper om detta har, till exempel för jordbruk och fiske.
Ekosystem i närmiljön, samband mellan olika organismer och namn på vanligt förekommande arter. Samband mellan organismer och den icke levande miljön.
Naturen som resurs för rekreation och upplevelser och vilket ansvar vi har när vi nyttjar den.
Biologin och världsbilden
Livets utveckling och organismers anpassningar till olika livsmiljöer.
Biologins metoder och arbetssätt
Enkla fältstudier och experiment. Planering, utförande och utvärdering.
Hur djur, växter och andra organismer kan identifieras, sorteras och grupperas.
Åk 6 SO
Livsmiljöer
Jordytan och på vilka sätt den formas och förändras av människans markutnyttjande och naturens egna processer, till exempel plattektonik och erosion. Vilka konsekvenser detta får för människor och natur.
Geografins metoder, begrepp och arbetssätt
Fältstudier för att undersöka natur- och kulturlandskap, till exempel hur marken används i närmiljön.
Miljö, människor och hållbarhetsfrågor
Hur val och prioriteringar i vardagen kan påverka miljön och bidra till en hållbar utveckling.
Förarbete
Utedagen genomförs vid Drömparken i Enköping. Skolor som inte ligger i centrala Enköping kan använda kulturbuss vid resan till och från Enköping. Vi kan även genomföra delar av temat nära din skola, men det är en stor fördel om ni vet att ni har en plats med gott om fjärilar och andra pollinerare.
Temat är en heldagsaktivitet. Exakta tider kommer vi överens om från gång till gång.
Arbete i klassrummet
Före vår utedag kan ni förbereda eleverna genom att berätta om temadagen och vilka saker ni hoppas att eleverna ska lära sig.
Titta gärna på en film om pollinerare innan vi ses. En bra film hittar du i länken nedan.
Så lever bin och humlor från Naturskyddsföreningens webbplats
Under artjakten kan det vara roligt att fotografera. Om det är möjligt att lösa så eleverna också kan fotografera så är det kul.
Före utedagen
Utrustning för eleverna
Lämpliga kläder inklusive stövlar och regnkläder vid risk för regn. Betona för eleverna vikten av rätt skor på fötterna. Blöta och frusna fötter kan förstöra en hel dag. En bra tumregel kan vara att ta på sig dubbelt så mycket kläder som man just nu behöver på rasten. Kroppen blir mycket kallare när den är ute i flera timmar.
Utrustning för lärarna
Kamera eller något som man kan fotografera och filma med under dagen. Används till efterarbetet i klassrummet.
Matsäck för alla
Ett litet mellanmål, gärna med varm dryck, särskilt under de kalla årstiderna. Vi har alltid en fikapaus inlagd på förmiddagen. Vattenflaska är oftast bra, framförallt vid varmt väder.
Utedagen
Gruppen kommer att arbeta tillsammans och i två grupper. Efter ett tag byts aktiviteter så att alla elever får göra allt. Här nedan följer en sammanställning över temats olika delmoment och hänvisningar till litteratur.
Eftersom planeringen av temat skiljer sig åt från gång till gång beroende på antal elever, grupper, gruppstorlekar, ramtider, åldrar med mera, kan listan variera.
Vi använder oss av arbetsmetoden Flow learning.
Flow learning är skapad av Joseph Cornell, pedagog och författare till bokserien Sharing Nature. Flow Learning har lovordats av lärare och handledare över hela världen för dess användarvänlighet, effektivitet, och kraft att lyfta och inspirera elever. Flow Learning ger lärare ett enkelt, strukturerat sätt att vägleda eleverna i deras egna, direkta upplevelser av naturen. Genom roliga lekar som väcker elevernas nyfikenhet och entusiasm blir inlärningen rolig, omedelbar och dynamisk, istället för statiska och tråkiga. Eleverna kommer att kunna utveckla en levande förståelse och vördnad för naturen. Flow Learning bygger på universella principer för hur människor lär sig. Det ger en enkel, naturlig ram för maximal effekt.
De fyra stadier av Flow Learning är:
- Väcka entusiasmen
- Fokusera uppmärksamheten
- Erbjuda direkta erfarenheter
- Delge varandra
En Flow Learningsession inleds med livliga, lekfulla aktiviteter som väcker elevernas energi och entusiasm. Det andra steget utmanar eleverna att fokusera sin uppmärksamhet genom sina känsel, hörsel och syn. Det tredje steget erbjuder aktiviteter som ger direkta erfarenheter av den naturliga omgivningen.
Genom övningar där eleven får uppleva sig vara en del av naturen ökar förståelsen av olika sammanhang i naturen. Slutligen sammanfattar eleverna upplevelserna och delar med sig av sina erfarenheter.
Exempel på aktiviteter:
Väcka entusiasmen
Sången om insekter, huvud – torax – abdomen
Lek om insekters utveckling, ägg – larv – puppa- insekt med
STEN SAX PÅSE
Ugglor och kråkor om pollinering mm Sharing nature with children Joseph Cornell
Fokusera uppmärksamheten
Händerna i luften, valfritt antal färger, ljud eller insekter.
Sharing nature with children Joseph Cornell
Erbjuda direkta erfarenheter
Fjärilsleken (alla tillsammans) Fjäril söker.
Övningen beskrivs på s.198-199 i ”Att lära in UTE för hållbar utveckling”.
I två grupper:
Titta på insekter och fjärilar med kikare – Artjakt
Tidslinjen – insekternas tid här på jorden, och människornas tid
Tillverka ett egen hem till pollinerare att ta med hem
Delge varandra
Minnesrunda
Oavslutade meningar
Aha, HaHa Aaa
Efterarbete
Många av upplevelserna ute kan med fördel följas upp inne i klassrummet. börja med en minnesrunda vad var det som hände under utedagen? Finns det några övningar och lekar som behöver förklaras igen? Titta på fotografierna från dagen.
Fler förslag på efterarbete
- Vilka arter har ni sett? Kan ni fördjupa er kring dessa? Vilka olika grupper tillhör arterna, insekter eller spindlar?
- Ett bildprojekt. Fjärilar är intressanta att teckan av eller färglägga. Använd fotografier från dagen i bildsakapande.
- Livscykler tex fjärilens, vi har en PP om det som man kan få om man mailar oss.
- Fler ekosystemtjänster? Att vi får hjälp med pollinering av insekter är ju bra. Finns det fler tjänster vi inte skulle klara oss så bra utan. Vad skulle hända om nedbrytningen i naturen slutade fungera? Om alla nedbrytare dog?
- Nästa vår kan ni beställa egna fjärilslarver och föda upp egna fjärilar. Larver och annat material om fjärilar finns hos Hands on science
Länk till webbutiken på Hands on science webbplats.
- Film kring bins roll vid pollinering.
Länk till Hur ser en tacofredag utan bin ut? på Naturskyddsföreningens webbplats
-
Du är här: Naturskolan
-
/ Teman
-
/ Fjärilar och andra pollinerare åk 3-6