
-
/ Teman
-
/ Fiskar åk 4-6
Fiskar
För åk 4-6. Temat erbjuds 3 maj 2022. Det här temarbetet består av två delar. Ni gör en egenproducerad bok på temat fiskar och får sedan under våren delta i "Enköpingsåns dag"
Hitta på sidan

Fortbildning för dig
Välkommen till en utedag med oss!
Det här temat är lite speciellt och genomförs av Upplandsstiftelsen och Enköpings kommun i samarbete med Länsstyrelsen i Uppsala län och Biotopia. Temat består av två delar:
- Klassen, med stöd av ordinarie lärare, arbetar under vårterminen med att göra en egenproducerad handbok som innehåller bilder och faktatext om fiskar som finns i Enköpingsån. Boken ska även innehålla en del med mer allmän faktakunskap kring djurgruppen fiskar. Fiskboken skickar ni till repro för tryck, så att alla elever får var sin bok.
- Som en del av projektet får klassen under våren delta i ”Enköpingsåns dag”. En trevlig förmiddag där eleverna får vara med om att fånga lekvandrande fisk i ryssja och undersöka insekter och andra småkryp som håvats upp ur ån. Ett samarbete mellan Enköpings kommun, Upplansstiftelsen, Biotopia och länsstyrelsen.
Kopplingar till läroplanen
Tema fiskar tränar delar av nedanstående naturvetenskapliga förmågor:
- Använda kunskaper för att granska information, kommunicera och ta ställning i frågor som rör energi, teknik, miljö, samhälle, hälsa, naturbruk och ekologisk hållbarhet
- Genomföra systematiska undersökningar
- Använda begrepp, modeller och teorier för att beskriva och förklara samband i människokroppen, naturen och samhället
Centralt innehåll åk 4-6
Biologi:
Djurs, växters och andra organismers liv
Ekosystem i närmiljön, samband mellan olika organismer och namn på vanligt förekommande arter.
Naturen som resurs för rekreation och upplevelser och vilket ansvar vi har när vi nyttjar den
Livets utveckling och organismers anpassningar till olika livsmiljöer.
Enkla fältstudier och experiment. Planering, utförande och utvärdering.
Hur djur, växter och andra organismer kan identifieras, sorteras och grupperas.
Förarbete
Ni gör en faktabok om fiskar tillsammans
Målet med detta arbete är att klassen tillsammans ska göra en faktabok om vanliga fiskar i Enköpingsån. Boken ska innehålla en inledning där klassen beskriver vad en fisk är och hur den lever. Därefter kommer fiskarna. Varje fisk ska finnas på en bild och det ska givetvis finnas en text under bilden som beskriver fisken.
Eleven jobbar på detta sätt för att lära sig:
- att gemensamt i klassen producera ett resultat.
- att ta ansvar för en uppgift och se till att den blir klar i tid.
- att samarbeta med andra.
- att arbeta självständigt.
- att lära sig mycket om en fisk och dela med sig av den kunskapen.
- att med hjälp av den färdiga boken lära sig lite om många fiskar.
Arbetsgång för eleverna
- Klassen väljer tillsammans ut den fisk varje elev ska arbeta med. Du ska helst arbeta i par med någon, men kan eventuellt få arbeta själv om du vill. (se listan på fiskar att välja mellan nedan)
- Ni söker i böcker och på nätet efter er fisk och börjar samla in fakta. Vilka fakta du bör ha med får ni diskutera fram tillsammans. Skriv ner intressanta fakta i er utkastbok.
- När ni samlat färdigt fakta gör ni ett första utkast. Rätta texten själva innan läraren går igenom det ni skrivit.
- Texten ska nu renskrivas. Skriv rent för hand eller på dator.
- En bild av fisken ska nu göras. Bilden ska vara gjord i svart/vitt med enbart konturer. (fisken ska kunna färgläggas)
Fiskar att välja mellan
- Abborre
- Gädda
- Gers
- Mört
- Braxen
- Sarv
- Björkna
- Sutare
- Ruda
- Karp
- Id
- Asp
- Vimma
- Faren
- Siklöja
- Småspigg
Detta bör vara med i fisktexten:
- Namn
- Utseende - Färg - Storlek - Vikt - Fenor
- Vad äter den?
- Var håller den till?
- Hur går fortplantningen till?
- Vanlig – Sällsynt
- Ätbar?
- Släktskap med andra fiskar
- Annat intressant
När ni är helt färdiga med text och bild så får ni börja med ytterligare en uppgift. Här får ni ett område ni själva får leta fakta om. De olika områdena handlar om vad en fisk egentligen är.
Arbetsområden till fiskbokens inledning:
- Namn på fiskens delar
- Munnar
- Fjäll
- Andning
- Sinnen
- Fortplantning
- Vandrande fisk
- Övrigt av intresse
Som inspiration kan ni titta på dessa filmer från Sli-education.
Titta på den som passar din grupp bäst.
Fiskarna (Vi lär oss om: Djurriket) -En film om vad en fisk är och hur den lever.
Länk till filmen Fiskarna på SLIs webbplats
Tax och Tass Fiskar och grodor -En film om fiskar och som jämför fiskar och grodor.
Länk till filmen Fiskar och grodor på SLIs webbplats
Praktiskt inför utedagen
Utrustning för eleverna: lämpliga kläder inklusive stövlar och regnkläder vid risk för regn. Betona för eleverna vikten av rätt skor på fötterna. Blöta och frusna fötter kan förstöra en hel dag. En bra tumregel kan vara att ta på sig dubbelt så mycket kläder som man just nu behöver på rasten. Kroppen blir mycket kallare när den är ute i flera timmar.
Utrustning för lärarna: kamera eller något som man kan fotografera och filma med under dagen. Används till efterarbetet i klassrummet.
Matsäck för alla: innehållande litet mellanmål, gärna med varm dryck, särskilt under de kalla årstiderna. Vi har alltid en fikapaus inlagd på förmiddagen. Vattenflaska är oftast bra, framförallt vid varmt väder.
Utedagen
Enköpingsåns dag under april
Syfte är att lyfta Enköpingsåns status och genom upplevelser lära sig mer om de liv som finns i ån.
Program under dagen:
Eleverna får se när en ryssja som legat i ån över natten vittjas på fisk. Vi lånar fiskarna ett tag och placerar dem i baljor för att vi lättare ska kunna få närkontakt. Efter det kommer eleverna att få rotera mellan tre olika stationer. Det blir undersökning av småkryp som tidigare håvats ur ån, närkontakt med fiskarna och ekologiska lekar kopplade till livet i ån.
Mer om utedagen får du reda på om din klass fått möjlighet att vara med.
Efterarbete
Gör en reflektion i klassrummet. Gärna med en minnesrunda, vad var det vi gjorde tillsammans vid ån. Kolla om någon övning eller lek behöver förklaras igen.
Förslag på aktiviteter att fortsätta med:
Ta reda på mer om alla de småkryp ni tittade på under dagen. Använd tex
Vattenrikets "Småkryp i vatten" på Kristianstads kommuns webbplats
Undersök vidare:
Miljön kring ån och hur det kan bli bättre för fiskarna? Hur ser en trappa för fiskar ut? Var finns den närmaste fisktrappan?
-
Du är här: Naturskolan
-
/ Teman
-
/ Fiskar åk 4-6