Till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse av vår webbplats. Genom att surfa vidare accepterar du dessa cookies. Läs mer om de cookies vi använder och hur du hanterar dem.

Naturskolan

Om oss

Naturskolan

Naturskolan

Övningar året om

Starttips

Januari

Februari

Mars

April

Maj

Juni

Augusti

September

Oktober

November

December

Teman

Allemansrätten åk 3-9

Amerikaskogens uteklassrum

Använd dina sinnen åk F-5

Eld åk 5-9

Fiskar åk 4-6

Fjärilar och andra pollinerare åk 3-6

Forntida teknik åk F-9

Forntiden i Hemsta hage åk 4-6

Friluftsliv åk 6-9

Fysik på lekplatsen åk 1-3

Fåglar åk 4-9

Hållbar utveckling 4-6

Hållbar utveckling 7-9

Hållbar utveckling F-3

Kompisövningar åk 2-6

Lyrik åk 5-9

Lägerskola åk 3-9

Matematik ute åk F-9

Mekanik åk 5-9

Naturens mångfald åk F-9

Naturkatastrofen åk 8-9

Naturslöjd åk 3-9

Poetry åk 5-9

Prata engelska åk 5-9

Rör på kroppen åk 5-9

Småfåglar i holk åk 4-7

Småkryp åk 3-9

Svenska - muntlig framställning åk 5-9

Svenska träd åk F-6

Svenska ute åk F-9

Teknik ute åk 1-3

Vandra på Upplandsleden åk 2-9

Vatten och livet åk 4-6

Vår i skogen åk F-5

Äventyr med GPS åk 5-9

Äventyrspedagogik åk 6-9

Laga mat över öppen eld

Checklista - laga mat ute

Följebrev

Recept

Cowboygryta

Currygryta

Enabygdens pyttipanna

Enöglawooken

Grytan fiskgryt

Grytan korvgryt

Indys köttfärswok

Italiensk lövögryta

Kolbulle

Krabbelurer

Meximix i tunnbrödsrulle

Muurikka-wok

Pinnbröd

Pitabröd

Stompa

Superwok med nudlar

Wokad fläskfilé

Vi på Naturskolan

Organisation

Låna material

Flow learning

Lärarhandledning i Flow learning

Om allemansrätten

ENaT

ENaT

Teman

Blandningar och lösningar åk 3-5

Bygga fordon - konstruktion åk 1-3

Bygga fordon - krafter åk 4-6

Elektricitet åk 4-6

Förnyelsebara energikällor åk 5-9

Konstruktion av legobro åk 6-9

Kriminallab åk 5-7

Kroppens byggstenar åk 1-9

Legorobotar EV3 Green City åk 7-9

Legorobotar EV3 Marslandningen åk 4-6

Legorobotar EV3 Mindstorms åk 7-9

Luftundersökningar åk 1-3

Materials egenskaper åk 1-3

Programmera mera åk 2-4

Upp i det blå åk F-3

Vattnets former åk 1-3

WeDo- programmering åk 4-5

Organisation

Arbetssätt

Skolverkets NT-satsning

Låna temalådor

Kontakta oss

Enköpings kommun, till startsidan

Skriv ut

Lyssna

Naturskolan
  • Om oss
  • Naturskolan
  • ENaT
  • Naturskolan

  • Övningar året om

  • Teman

  • Laga mat över öppen eld

  • Recept

  • Vi på Naturskolan

  • Organisation

  • Låna material

  • Flow learning

    • Lärarhandledning i Flow learning

  • Om allemansrätten

  • Naturskolan

  •  / Naturskolan

  •  / Flow learning

  •  /  Lärarhandledning i Flow learning

16 maj 2022

Flow learning -

en lärarhandledning

Flow learning innebär att eleverna får göra övningar av olika karaktär i en noga vald sekvens.

Hitta på sidan

  • Introduktion
  • De fyra stegen i Flow learning
  • Ett utepass på egna ben
  • Karta över Flow Learning
  • Sharing nature - sex principer - att tänka på när du har en grupp ute

Introduktion

Skapad av Joseph Cornell, pedagog och författare till Sharing Nature serien. Flow learning har lovordats av pedagoger världen över för sin användarvänlighet, effektivitet, och förmåga att lyfta och inspirera.

Flow learning ger pedagoger ett enkelt, strukturerat sätt att vägleda eleverna i deras egna, lärande och naturupplevelser. Genom lekfulla övningar som väcker elevernas nyfikenhet och entusiasm, blir lärandet roligt, omedelbart och dynamiskt istället för statisk och förutsägbart.

Eleverna får en möjlighet att utveckla en förståelse och respekt för naturen. Övningarna bidrar också till att eleverna får en känsla av ro och att vara här och nu. Flow learning bygger på universella principer om hur människor lär sig. Det ger ett enkelt och naturligt ramverk som ger naturupplevelser utöver det vanliga.

Ett utepass med ”Flow learning” innehåller alltid fyra olika typer av övningar i nedanstående ordning. De fyra typerna av övningar är :

  1. Väck lusten
  2. Fokusera uppmärksamheten
  3. Erbjuda direkta erfarenheter
  4. Dela upplevelsen

En Flow learning session börjar med livliga, lekfulla aktiviteter som väcker elevernas energi och entusiasm. Den andra serien av aktiviteter hjälper eleverna att fokusera sin uppmärksamhet genom att använda sin känsel, hörsel och syn. Det tredje steget erbjuder eleverna aktiviteter som ger direkta upplevelser, att lära sig av praktiska handlingar, i den naturliga omgivningen. Genom att känna sig absorberad av naturen, får deltagarna uppleva hur det är att vara en del av naturen. Slutligen samlas man i klassen eller i mindre grupper som reflekterar kring upplevelser och erfarenheter.

Vi på Enabygdens naturskoleverksamhet ser att metoden både kan användas när vi vill ge eleverna egna starka upplevelser av naturen, men även som en metod att få bra flyt i ett utepass och göra eleverna mottagliga och intresserade av att lära in i uterummet. Övningarna hjälper även eleverna att skapa känslomässigt band mellan sig själv och det levande, en mycket viktig del i arbetet mot hållbar utveckling. Vi använder själva alltid ”Flow Learning” när vi planerar våra utepass.

De fyra stegen i Flow learning

1. Väcka lusten - Utan entusiasm så lär sig människor inte mycket, och kan aldrig få en meningsfull upplevelse av naturen. Med entusiasm, menar vi inte ”hoppa upp och ner” spänning, utan ett intensivt flöde av energi och nyfikenhet. Att börja med livliga aktiviteter gör lärandet roligt och spännande samtidigt som det skapar bra kontakt mellan lärare och elev.

2. Fokusera Uppmärksamhete - Lärande är beroende av fokuserad uppmärksamhet. Enbart entusiasm är inte tillräckligt. Om våra tankar är splittrade blir inlärning svårare. Som ledare vill vi föra över elevernas entusiasm mot ett lugnt fokus. Dessa aktiviteter ska hjälpa eleverna att bli uppmärksamma och mottagliga för upplevelser och lärande.

3.Erbjuda direkta erfarenheter - Med övningar som ger kraftfulla upplevelser bygger eleverna starka band mellan sig själva och det naturliga och det som ska läras in. De övningar vi erbjuder här ger direkta erfarenheter av verkligheten och bygger på elevernas entusiasm och mottaglighet. Övningarna ger i allmänhet en känsla av meningsfullhet. Tanken är att de erfarenheter eleverna får av att göra med hela kroppen bidrar till förståelsen av tex begrepp och kan fortsätta att bearbetas i klassrummet. Det blir en växelverkan mellan ute och inne.

4. Dela upplevelsen - Att reflektera och dela tankar med andra stärker och förtydligar erfarenheterna. När vi reflekterar fördjupar vi och skapar nya kunskaper. Vi hjälper minnet, en reflektion blir också en repetition.

Ett utepass på egna ben

Samla eleverna i en cirkel när du ska förklara övningar eller reflektera i uterummet. Om det är en ”rörlig” grupp kan man lägga ett långt rep i en cirkel för alla att stå på alternativt lägga ut sittskydd i en cirkel för alla att sitta på.

1. Väcka lusten

Här passar alla fartfyllda lekar du känner till. Kullekar, kom under hökens vingar med mera. Om man vill skriver man om reglerna lite så att det passar det egna syftet bättre.

2. Fokusera uppmärksamheten

Här väljer du en aktivitet som kräver att eleverna skärper sina sinnen. Om man måste lyssna noga, känna efter eller titta koncentrerat, så ökar fokus.

3. Erbjuda direkta erfarenheter

Den här delen är tidsmässigt oftast det längsta passet. Här arbetar vi med de kunskaper vi vill att eleverna ska träna, allt ifrån gångertabellerna, muntligframställan, till friktion.

4. Dela upplevelsen

Att reflektera över vad som har hänt under utepasset är ofta ett viktigt steg i lärprocessen och de sociala processerna. Vad gjorde vi? Vilka val gjorde jag som var bra? Vad lärde jag mig? Det är ganska vanligt att elever som har varit ut och haft roligt inte förstår att de har lärt sig något. Här får vi möjlighet att koppla ihop skeendet med ett lärande, och en utveckling av den sociala kompetensen. Bara att högt repetera vad som hänt får igång tankarna. Sen kan man välja vilka frågor man vill ställa till eleverna och om reflektionen ska ske i helklass, grupper eller par. Frågor till den här delen brukar vi alltid skicka ut efter ett utepass.

Karta över Flow Learning

Steg 1: Väcka lusten

Kvalitet: Lekfullhet och vakenhet.

Fördelar:

  • Bygger på människans vilja att leka.
  • Skapar en atmosfär av entusiasm.
  • Blir en dynamisk början som får alla säga: "Ja, jag gillar det här!"
  • Utvecklar vakenhet och övervinner passivitet.
  • Skapar engagemang.
  • Minimerar disciplinära problem.
  • Skapar bra stämning i gruppen.
  • Ger riktning och struktur.
  • Förbereder för senare, mer krävande övningar.

Steg 2: Fokusera uppmärksamheten

Kvalitet: Mottaglighet

Fördelar:

  • Ökar uppmärksamheten och koncentrationen.
  • Fördjupar medvetenhet genom att fokusera uppmärksamheten.
  • Kanaliserar på ett positivt sätt entusiasmen som genereras i steg ett.
  • Utvecklar observationsförmåga.
  • Lugnar sinnet.
  • Utvecklar mottagligheten för mer känslomässiga naturupplevelser.

Steg 3: Erbjuda direkta erfarenheter

Kvalitet: Att känna närhet med verkligheten

Fördelar:

  • Skapar djupare lärande och intuitiv förståelse.
  • Inspirerar till förundran, empati och kärlek.
  • Främjar personliga upplevelser.
  • Skapar en varaktig koppling till naturen.
  • Förmedlar en känsla av helhet och harmoni.

Steg 4: Dela upplevelsen

Kvalitet: Idealism

Fördelar:

  • Klargör och förstärker den personliga erfarenheten.
  • Ökar lärandet.
  • Främjar positiv inbördes förstärkning.
  • Ökar gruppkänslan.
  • Uppmuntrar idealism och altruistiskt beteende.

Sharing nature - sex principer - att tänka på när du har en grupp ute

1. Var mottaglig - Känn in vad som finns i naturen runt dig just nu och var gruppen du har framför dig är någonstans, har för tankar idéer och viljor.

2. Undervisa mindre, dela och upplev mer - Låt naturen vara läraren, låt övningarna vara praktiska.

3. En känsla av glädje ska genomsyra upplevelsen - Låt upplevelsen innehålla glädje och skratt men också ett djupare nöje i att vara just här just nu.

4. Använd dina kunskaper - Använd naturaktiviteter och Flow Learning för att få människors fulla uppmärksamhet, guida dem sedan genom upplevelsen.

5. Gör människor medvetna om sin omgivning - Genom att dela fina upplevelser i naturen kan vi bli mer medvetna om naturens värden och också komma till ro i stunden.

6. Gör saker, inte bara för naturen utan med naturen - Att få egna fina naturupplevelser gör oss förhoppningsvis mer medvetna om miljön. Försök unna dig själv egna upplevelser av naturen varje dag för att fördjupa din relation till naturen.

  • Du är här: Naturskolan

  •  / Naturskolan

  •  / Flow learning

  •  /  Lärarhandledning i Flow learning

Kontakt

Adress: Hornugglegränd 9

Telefon: 0171-62 62 97

E-post: mikael.bernovall@enkoping.se

Fler kontaktupgifter

Mer information

Förskola och skola i Enköpings kommun

Tillgänglighetsredogörelse