
-
/ Naturskolan
Naturskolan
Enabygdens Naturskoleverksamhet finns som resurs för alla grundskolor i Enköpings kommun. Syftet är att sprida utomhuspedagogik som en metod för att låta alla elever få lära sig med hela kroppen.
Vi kommer på besök i en skog nära dig. Utedag för eleverna och fortbildning till dig under samma dag. Varje år fördelar vi utomhuspedagogiska dagar som vi genomför med elever och lärare. Till grund för fördelningen är bland annat skolornas storlek. Fördelningen av dagar sker en gång på våren och en gång på hösten. Det är skolans idegruppsrepresentant/er och rektor som tar emot fördelningen.
Utedagarnas innehåll, det vill säga tema, årskurs, klass och personal, bestäms lokalt på skolan av idégruppsrepresentanten med rektor som stöd.
Tillsammans har vi mångårig och bred erfarenhet av utomhuspedagogik i Enköpings skolor. Vi ser fram emot varje nytt möte.
Titta på hur SVT Uppland rapporterade från vårt jubileum när vi mötte vår 40 000 elev.
Vårt stöd till dig
Vi kan:
- vara ett stöd vid planering och genomförande av utomhuspedagogiska aktiviteter i din skolas närmiljö
- vara ett stöd för dig som redan använder utomhusklassrummet
- hjälpa till att tillsammans med er utveckla teman kring delar av skolans ämnen
- planera och genomföra fortbildning av exempelvis hela arbetslag i utomhuspedagogik
- hjälpa till med planering och genomförande av lägerskolevistelse.
- låna ut materiel för utomhusaktiviteter
- hjälpa till vid besök till särskilt intressanta naturområden i kommunen
- lära ut metoder för att öka sammanhållningen och förbättra samarbetet i grupper av både personal och elever.
- genomföra ett längre samarbete med ert arbetslag för att utveckla användningen av utomhuspedagogik i den ordinarie undervisningen - Utomhuspedagogik på skolgården heter en fortbildning vi tagit fram och driver just nu. Kom med en förfrågan om ni är intresserade.
Utomhuspedagogik på skolgården
- ett fortbildningsprojekt för arbetslag
Vi från naturskolan vill samarbeta med ett eller flera arbetslag under en termin eller ett knappt läsår.
Tanken är att vi tillsammans ska undersöka hur den närmaste utemiljön (skolgården) ska kunna användas för korta elevaktiva utomhusövningar som blir invävda i det ordinarie skolarbetet.
Ansökan till projektet görs av rektor och arbetslaget gemensamt.
För att tid och möjlighet till en god fortbildning ska finnas måste rektor vara delaktig och intresserad av projektet,
Projektet kommer att vara uppbyggt utifrån den modell som skolverket använder och som bygger på moduler. Anledningen till att vi valt denna modell är att den har visat sig vara framgångsrik för ett kollegialt lärande.
Utomhuspedagogik på skolgården innehåller 5 delar med vardera fyra moment.
Målet med fortbildningen är att lärarna själva ska äga sin utomhuspedagogik, att de skaffat sig verktyg för att använda den i sin egen undervisning. Kort och gott: att utomhuspedagogik blir en naturlig del av skoldagen.
De olika delarna i korthet
- Del 1. Introduktion till utomhuspedagogik – Hur gör man?- Vad säger forskningen?
- Del 2 – 5. Vi kommer att kunna arbeta med delarna; matematik, svenska, engelska och NO/SO –Hållbar Utveckling, Varje del omfattar 4 veckors arbete. I vilken ordning delarna/ämnena behandlas väljer ni. Ni väljer också hur många av delarna ni vill ska ingå i er kurs.
- Avslutning. Sammanfattningsvis – så går vi vidare på egen hand. Den sista D-träffen blir en förlängd träff där vi lyfter frågan: Hur går ni vidare på er skola? Kan ni organisera tex schemat för att underlätta för utomhusundervisning?
Upplägg av samarbetet
För att projektet ska kunna genomföras måste tid avsättas för arbetet. För moment A, B och D måste särskild tid schemaläggas för lärarna. Moment A 60 minuter, moment B 120 minuter och moment D 60 minuter. Moment C genomförs under ordinarie lektionstid.
Vi kommer att lägga ut kursen i ett Google Classroom. Under kursens gång kommer vi även att bygga en struktur i Google Drive där vi samlar planeringar och övningar i utomhuspedagogik.
Möten på tisdagar eller onsdagar är att föredra. Men det kan diskuteras.
Tidsplan
Vi kan starta antingen när ett nytt läsår börjar och då hinner vi fyra delar under HT och fortsätter med en del på VT eller så startar vi med en del i slutet av VT och fortsätter med fyra delar nästkommande termin.
Fortbildningen erbjuds varje termin och vi kan handleda tre grupper samtidigt.
Anmälan
Anmäl genom att skicka en intresseanmälan till naturskolan. Använd länken nedan.
-
Du är här: Naturskolan
-
/ Naturskolan