Till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse av vår webbplats. Genom att surfa vidare accepterar du dessa cookies. Läs mer om de cookies vi använder och hur du hanterar dem.

Naturskolan

Om oss

Naturskolan

Naturskolan

Övningar året om

Starttips

Januari

Februari

Mars

April

Maj

Juni

Augusti

September

Oktober

November

December

Teman

Allemansrätten åk 3-9

Amerikaskogens uteklassrum

Använd dina sinnen åk F-5

Eld åk 5-9

Fiskar åk 4-6

Fjärilar och andra pollinerare åk 3-6

Forntida teknik åk F-9

Forntiden i Hemsta hage åk 4-6

Friluftsliv åk 6-9

Fysik på lekplatsen åk 1-3

Fåglar åk 4-9

Hållbar utveckling 4-6

Hållbar utveckling 7-9

Hållbar utveckling F-3

Kompisövningar åk 2-6

Lyrik åk 5-9

Lägerskola åk 3-9

Matematik ute åk F-9

Mekanik åk 5-9

Naturens mångfald åk F-9

Naturkatastrofen åk 8-9

Naturslöjd åk 3-9

Poetry åk 5-9

Prata engelska åk 5-9

Rör på kroppen åk 5-9

Småfåglar i holk åk 4-7

Småkryp åk 3-9

Svenska - muntlig framställning åk 5-9

Svenska träd åk F-6

Svenska ute åk F-9

Teknik ute åk 1-3

Vandra på Upplandsleden åk 2-9

Vatten och livet åk 4-6

Vår i skogen åk F-5

Äventyr med GPS åk 5-9

Äventyrspedagogik åk 6-9

Laga mat över öppen eld

Checklista - laga mat ute

Följebrev

Recept

Cowboygryta

Currygryta

Enabygdens pyttipanna

Enöglawooken

Grytan fiskgryt

Grytan korvgryt

Indys köttfärswok

Italiensk lövögryta

Kolbulle

Krabbelurer

Meximix i tunnbrödsrulle

Muurikka-wok

Pinnbröd

Pitabröd

Stompa

Superwok med nudlar

Wokad fläskfilé

Vi på Naturskolan

Organisation

Låna material

Flow learning

Lärarhandledning i Flow learning

Om allemansrätten

ENaT

ENaT

Teman

Blandningar och lösningar åk 3-5

Bygga fordon - konstruktion åk 1-3

Bygga fordon - krafter åk 4-6

Elektricitet åk 4-6

Förnyelsebara energikällor åk 5-9

Konstruktion av legobro åk 6-9

Kriminallab åk 5-7

Kroppens byggstenar åk 1-9

Legorobotar EV3 Green City åk 7-9

Legorobotar EV3 Marslandningen åk 4-6

Legorobotar EV3 Mindstorms åk 7-9

Luftundersökningar åk 1-3

Materials egenskaper åk 1-3

Programmera mera åk 2-4

Upp i det blå åk F-3

Vattnets former åk 1-3

WeDo- programmering åk 4-5

Organisation

Arbetssätt

Skolverkets NT-satsning

Låna temalådor

Kontakta oss

Enköpings kommun, till startsidan

Skriv ut

Lyssna

Naturskolan
  • Om oss
  • Naturskolan
  • ENaT
  • ENaT

  • Teman

    • Blandningar och lösningar åk 3-5

    • Bygga fordon - konstruktion åk 1-3

    • Bygga fordon - krafter åk 4-6

    • Elektricitet åk 4-6

    • Förnyelsebara energikällor åk 5-9

    • Konstruktion av legobro åk 6-9

    • Kriminallab åk 5-7

    • Kroppens byggstenar åk 1-9

    • Legorobotar EV3 Green City åk 7-9

    • Legorobotar EV3 Marslandningen åk 4-6

    • Legorobotar EV3 Mindstorms åk 7-9

    • Luftundersökningar åk 1-3

    • Materials egenskaper åk 1-3

    • Programmera mera åk 2-4

    • Upp i det blå åk F-3

    • Vattnets former åk 1-3

    • WeDo- programmering åk 4-5

  • Organisation

  • Låna temalådor

  • Kontakta oss

  • Naturskolan

  •  / ENaT

  •  / Teman

  •  /  Legorobotar EV3 Mindstorms åk 7-9

16 maj 2022

Legorobotar EV3 Mindstorms

LEGO Mindstorms 1 är tänkt som en baskurs i programmering och utvecklingsarbete med hjälp av LEGO EV3 roboten

Årskurs 7–9, halvdagsaktivitet (minst 180 minuter) max 18 elever

Robot LEGO EV3 med jorden sedd från rymden som bakgrund

Hitta på sidan

  • Temat i korthet
  • Kopplingar till läroplanen
  • Förarbete
  • Temadagen
  • Efterarbete

Temat i korthet

LEGO Mindstorms 1 är tänkt som en baskurs i programmering och utvecklingsarbete. Eleverna får med hjälp av en interaktiv programvara lära sig att programmera roboten och därigenom få roboten att göra olika typer av moment.

Viktigt att veta innan ni väljer temat

Eleverna måste ha tillgång till iPad eller Chrome Book, en per arbetspar, för att kunna genomföra temat. På hårdvaran ska gratisprogrammet EV3 Classrom vara installerat. Appen är ny sedan hösten 2021. Kommunala skolor hämtar appen under Apps@Enk. Kontakta IT-supporten om den inte ligger där. På CB kontaktar ni Nina Hagen så ordnar hon så appen ligger Google Play.

Kopplingar till läroplanen

Exempel på hur ENaT:s programpunkter är kopplade till Lgr-11

Allt arbete med ENaTs teman har många kreativa inslag som styrker elevernas växande och stödjer därmed delar av läroplanens intentioner i kap 1. Skolans värdegrund och uppdrag.

s.9 ” Skolan ska stimulera elevernas kreativitet, nyfikenhet och självförtroende samt vilja till att pröva egna idéer och lösa problem. Eleverna ska få möjlighet att ta initiativ och ansvar samt utveckla sin förmåga att arbeta såväl självständigt som tillsammans med andra. Skolan ska därigenom bidra till att eleverna utvecklar ett förhållningssätt som främjar entreprenörskap.”

Detta tema tränar delar av nedanstående vetenskapliga och tekniska förmågor.

  • Genomföra systematiska undersökningar
  • identifiera och analysera tekniska lösningar utifrån ändamålsenlighet och funktion,
  • identifiera problem och behov som kan lösas med teknik och utarbeta förslag till lösningar,
  • använda teknikområdets begrepp och uttrycksformer

Centralt innehåll åk 7-9 teknik

Tekniska lösningar

Styr- och reglersystem i tekniska lösningar för överföring och kontroll av kraft och rörelse.

Ord och begrepp för att benämna och samtala om tekniska lösningar.

Arbetssätt för utveckling av tekniska lösningar

Teknikutvecklingsarbetets olika faser: identifiering av behov, undersökning, förslag till lösningar, konstruktion och utprövning. Hur faserna i arbetsprocessen samverkar.

Egna konstruktioner där man tillämpar principer för styrning och reglering med hjälp av pneumatik eller elektronik.

Teknik, människa, samhälle och miljö

Samband mellan teknisk utveckling och vetenskapliga framsteg. Hur tekniken har möjliggjort vetenskapliga upptäckter och hur vetenskapen har möjliggjort tekniska innovationer.

Hur kulturella föreställningar om teknik påverkar kvinnors och mäns -yrkesval och teknikanvändning

Förarbete

Innan ni arbetat med temat ska ni ha

  • Pröva på blockprogrammering - Det är bra om klassen innan besöket får testa på blockprogrammering. Du hittar enkla övningar som kan göras på padda/cromebook på bland annat code.org och scratch. Eller så googlar du på blockprogrammering och hittar någon annan bra sida t.ex. kodcentrum.se
  • Arbeta med frågeställningen: Hur känner du igen en ROBOT? Gör en EPA med din klass EPA – enskilt, par, alla. EPA innebär att läraren ger en öppen fråga som eleverna först får fundera kring enskilt under en till ett par minuter och eventuellt skriva ner sina tankar. Sedan samtalar två elever tillsammans och berättar för varandra vad de tänker och tycker. Till sist lyfts parens tankar i hela gruppen. Läraren antecknar alla tankar i en tankekarta (mindmap).

Mindmap

Har du en massa information som du behöver få ordning och struktur på? Då kan du göra mindmap, en tankekarta. En mindmap är ett bra verktyg för samarbete. Du kan förstås göra en mindmap på papper, men det finns också många program för att skapa digitala mindmappar.

Länk till Digitala hjälpmedel för mindmaps på Aalto Universitets webbplats

Information till eleverna innan besöket

Berätta att eleverna ska få prova på att arbeta med programmerbara robotar i mindre projektgrupper. Legorobotar Mindstorms är tänkt som en baskurs i programmering och utvecklingsarbete. En fortsättning finns där eleverna får arbeta med att lösa problem med hjälp av programmerbara robotar. Det kan vara bra att berätta att arbetet handlar mer om programmering än om att bygga med LEGO klossar.

Klassrummet

Försök att möblera klassrummet så att det finns ni arbetsplatser för 2 elever. Det ska också finnas plats för att genomföra uppdrag på en duk med måttet 1,15m gånger 2,50 m. Går det att lägga duken på några helt plana bord är det bra. Om det inte går kan vi i nödfall använda golvet. Vi har med skarvsladdar för att kunna få fram el till alla platser. Lokalen måste kunna låsas under raster.

Tider

Ett besök tar ca 3 timmar exkl. raster. Då ingår ca 30 min för undanplockning och utvärdering.

Grupper

Det finns möjlighet att arbeta med nio grupper. Ju färre deltagare det är i varje grupp desto bättre. Hur grupperna delas in bestämmer ordinarie lärare. Det har visat sig att det ofta är bra att arbeta med homogena grupper där snabba, drivande elever arbetar tillsammans och lite försiktigare elever tillsammans. Detta för att alla ska få chans att prova på arbetet. Flickor och pojkar för sig kan fungera bra.

Obs! Låt inte eleverna själva sköta gruppindelningen!

Temadagen

Klassbesöket kommer att genomföras som en grundkurs i programvaran Mindstorms. Med programvaran får eleverna träna på att styra en färdigbyggd robot. Eleverna får lära sig hur man styr roboten på olika sätt, bland annat med sensorer.

Övningar

Vi går igenom grunderna tillsammans

Konfigurera block:

  • Kör rakt framåt, fart 100, 3 rot.
  • Stanna 2s.
  • Kör rakt bakåt, fart 40, 720 grader.
  • Snurra, fart 60, 2 s.
  • Gör det hela 3ggr.

Följa handledning i Robot Educator:

  • Gör en rak förflyttning: Följ instruktionerna. Extraövning: Ändra blockets parametrar så att roboten stannar på stopplinjen. Kör sakta bestämd sträcka, accelerera och stanna vid linje, backa till ny linje.
  • Kurvlinjeförflyttning. Extraövning: Lägg till tre block av typen ”Kör – rattstyrning” i programmet för att få roboten att åka bakåt och följa samma bana till startpunkten.
  • Stoppa vid linje. Extraövning: upptäck en linje av annan färg
  • Förgrening - följ linje. Extraövning: ställa in tröskelvärden
  • Flytta objekt. Extraövning: flytta från bestämd plats till ny
  • Stoppa vid vinkel. Extraövning: använd så få ikoner som möjligt för att få roboten att vända 90 grader.
  • Egen övning LOOP: Kör rakt fram sväng 90 grader. Gör det 4 gånger. Extraövning: kör roboten i en bestämd fyrkant på mattan.

Fri utmaning

Vid slutet av arbetspasset får eleverna försöka att lösa ett enkelt problem på robotbanan genom att skapa ett program som styr roboten på rätt sätt.

Om man efter detta tema vill gå vidare med mer utmanande uppgifter kan man önska temat Legorobotar EV3 – Green City. I Green City får eleverna använda de grundkunskaper de lärt sig under detta tema för att lösa olika utmaningar kring ett tema som belyser hur en stad kan använda förnyelsebara energikällor för sitt energibehov.

Efterarbete

  • Efter legorobot besöket arbetar klassen tillsammans med ordinarie lärare med att lära sig mer om robotar och hur vi använder robotar i samhället idag. Arbetet kan läggas upp på valfritt sätt. En modell kan vara att utgå från elevernas frågor kring robotar och med dom som utgångspunkt försöka ta reda på svaren.
  • Att utveckla egna robotar kan vara ett ytterligare sätta att arbeta vidare på. Eleverna får med hjälp av den kunskap de fått under temat göra ritningar av robotar de själva uppfinner. Om möjligt kanske dessa robotar även kan byggas med hjälp av LEGO Mindstorms materialet.
  • Du är här: Naturskolan

  •  / ENaT

  •  / Teman

  •  /  Legorobotar EV3 Mindstorms åk 7-9

Kontakt

Adress: Hornugglegränd 9

Telefon: 0171-62 62 97

E-post: mikael.bernovall@enkoping.se

Fler kontaktupgifter

Mer information

Förskola och skola i Enköpings kommun

Tillgänglighetsredogörelse