Till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse av vår webbplats. Genom att surfa vidare accepterar du dessa cookies. Läs mer om de cookies vi använder och hur du hanterar dem.

Naturskolan

Om oss

Naturskolan

Naturskolan

Övningar året om

Starttips

Januari

Februari

Mars

April

Maj

Juni

Augusti

September

Oktober

November

December

Teman

Allemansrätten åk 3-9

Amerikaskogens uteklassrum

Använd dina sinnen åk F-5

Eld åk 5-9

Fiskar åk 4-6

Fjärilar och andra pollinerare åk 3-6

Forntida teknik åk F-9

Forntiden i Hemsta hage åk 4-6

Friluftsliv åk 6-9

Fysik på lekplatsen åk 1-3

Fåglar åk 4-9

Hållbar utveckling 4-6

Hållbar utveckling 7-9

Hållbar utveckling F-3

Kompisövningar åk 2-6

Lyrik åk 5-9

Lägerskola åk 3-9

Matematik ute åk F-9

Mekanik åk 5-9

Naturens mångfald åk F-9

Naturkatastrofen åk 8-9

Naturslöjd åk 3-9

Poetry åk 5-9

Prata engelska åk 5-9

Rör på kroppen åk 5-9

Småfåglar i holk åk 4-7

Småkryp åk 3-9

Svenska - muntlig framställning åk 5-9

Svenska träd åk F-6

Svenska ute åk F-9

Teknik ute åk 1-3

Vandra på Upplandsleden åk 2-9

Vatten och livet åk 4-6

Vår i skogen åk F-5

Äventyr med GPS åk 5-9

Äventyrspedagogik åk 6-9

Laga mat över öppen eld

Checklista - laga mat ute

Följebrev

Recept

Cowboygryta

Currygryta

Enabygdens pyttipanna

Enöglawooken

Grytan fiskgryt

Grytan korvgryt

Indys köttfärswok

Italiensk lövögryta

Kolbulle

Krabbelurer

Meximix i tunnbrödsrulle

Muurikka-wok

Pinnbröd

Pitabröd

Stompa

Superwok med nudlar

Wokad fläskfilé

Vi på Naturskolan

Organisation

Låna material

Flow learning

Lärarhandledning i Flow learning

Om allemansrätten

ENaT

ENaT

Teman

Blandningar och lösningar åk 3-5

Bygga fordon - konstruktion åk 1-3

Bygga fordon - krafter åk 4-6

Elektricitet åk 4-6

Förnyelsebara energikällor åk 5-9

Konstruktion av legobro åk 6-9

Kriminallab åk 5-7

Kroppens byggstenar åk 1-9

Legorobotar EV3 Green City åk 7-9

Legorobotar EV3 Marslandningen åk 4-6

Legorobotar EV3 Mindstorms åk 7-9

Luftundersökningar åk 1-3

Materials egenskaper åk 1-3

Programmera mera åk 2-4

Upp i det blå åk F-3

Vattnets former åk 1-3

WeDo- programmering åk 4-5

Organisation

Arbetssätt

Skolverkets NT-satsning

Låna temalådor

Kontakta oss

Enköpings kommun, till startsidan

Skriv ut

Lyssna

Naturskolan
  • Om oss
  • Naturskolan
  • ENaT
  • ENaT

  • Teman

    • Blandningar och lösningar åk 3-5

    • Bygga fordon - konstruktion åk 1-3

    • Bygga fordon - krafter åk 4-6

    • Elektricitet åk 4-6

    • Förnyelsebara energikällor åk 5-9

    • Konstruktion av legobro åk 6-9

    • Kriminallab åk 5-7

    • Kroppens byggstenar åk 1-9

    • Legorobotar EV3 Green City åk 7-9

    • Legorobotar EV3 Marslandningen åk 4-6

    • Legorobotar EV3 Mindstorms åk 7-9

    • Luftundersökningar åk 1-3

    • Materials egenskaper åk 1-3

    • Programmera mera åk 2-4

    • Upp i det blå åk F-3

    • Vattnets former åk 1-3

    • WeDo- programmering åk 4-5

  • Organisation

  • Låna temalådor

  • Kontakta oss

  • Naturskolan

  •  / ENaT

  •  / Teman

  •  /  Legorobotar EV3 Green City åk 7-9

16 maj 2022

Legorobotar EV3 Green City

Ett tema som kräver att eleverna först gjort Legorobotar EV3 Mindstorms. Genom att programmera roboten till att utföra olika uppgifter försöker eleverna göra staden mera hållbar och miljövänlig.

Årskurs 7–9, halvdagsaktivitet (minst 180 minuter) för max 18 elever.

Bild på en robot byggd på LEGO EV3

Hitta på sidan

  • Temat i korthet
  • Kopplingar till läroplanen
  • Förarbete
  • Temadagen

Temat i korthet

Steg två i arbetet med att arbeta med EV3 robotar. Nu sätt programmeringskunskaperna och problemlösningsförmågan på prov. Temat kräver att eleverna först gjort Legorobotar EV3 Mindstorms. Genom att programmera roboten till att utföra olika uppgifter försöker eleverna göra staden mera hållbar och miljövänlig.

Viktigt att veta innan ni väljer temat

Eleverna måste ha tillgång till iPad eller Chrome Book, en per arbetspar, för att kunna genomföra temat. På hårdvaran ska gratisprogrammet EV3 Classrom vara installerat. Appen är ny sedan hösten 2021. Kommunala skolor hämtar appen under Apps@Enk. Kontakta IT-supporten om den inte ligger där. På CB kontaktar ni Nina Hagen så ordnar hon så appen ligger Google Play.

Kopplingar till läroplanen

Exempel på hur ENaT:s programpunkter är kopplade till Lgr-11

Allt arbete med ENaTs teman har många kreativa inslag som styrker elevernas växande och stödjer därmed delar av läroplanens intentioner i kap 1. Skolans värdegrund och uppdrag.

s.9 ” Skolan ska stimulera elevernas kreativitet, nyfikenhet och självförtroende samt vilja till att pröva egna idéer och lösa problem. Eleverna ska få möjlighet att ta initiativ och ansvar samt utveckla sin förmåga att arbeta såväl självständigt som tillsammans med andra. Skolan ska därigenom bidra till att eleverna utvecklar ett förhållningssätt som främjar entreprenörskap.”

Detta tema tränar delar av nedanstående vetenskapliga och tekniska förmågor.

  • Genomföra systematiska undersökningar
  • identifiera och analysera tekniska lösningar utifrån ändamålsenlighet och funktion,
  • identifiera problem och behov som kan lösas med teknik och utarbeta förslag till lösningar,
  • använda teknikområdets begrepp och uttrycksformer

Centralt innehåll åk 7-9

Teknik

Tekniska lösningar

Styr- och reglersystem i tekniska lösningar för överföring och kontroll av kraft och rörelse.

Ord och begrepp för att benämna och samtala om tekniska lösningar.

Arbetssätt för utveckling av tekniska lösningar

Teknikutvecklingsarbetets olika faser: identifiering av behov, undersökning, förslag till lösningar, konstruktion och utprövning. Hur faserna i arbetsprocessen samverkar.

Egna konstruktioner där man tillämpar principer för styrning och reglering med hjälp av pneumatik eller elektronik.

Teknik, människa, samhälle och miljö

Samband mellan teknisk utveckling och vetenskapliga framsteg. Hur tekniken har möjliggjort vetenskapliga upptäckter och hur vetenskapen har möjliggjort tekniska innovationer.

Hur kulturella föreställningar om teknik påverkar kvinnors och mäns -yrkesval och teknikanvändning

Förarbete

Eleverna måste ha tillgång till iPad eller Chrome Book, en per arbetspar, för att kunna genomföra temat. Vi kan arbeta med max åtta grupper. På hårdvaran ska gratisprogrammet EV3 Classrom vara installerat.

Temadagen

Klassbesöket kommer att genomföras som en utmaning där sex grupper får i uppgift att lösa så många utmaningar som möjligt på vår robotbana Green City. Staden Green City använder sig av förnybar energi och hanterar avfall och luftföroreningar på ett miljömässigt försvarbart sätt. Utmaningen eleverna står inför går ut på att lagen, bestående av 2-3 elever bygger och programmerar en robot för att lösa så många uppgifter på Green City mattan som möjligt.

Här är överblick, strategi, samarbete, kreativitet och problemlösning viktiga egenskaper. I Green City får eleverna använda de grundkunskaper de lärt sig i temat Legorobotar EV3 Mindstorms för att lösa olika utmaningar kring ett spännande tema som belyser hur en stad kan använda förnyelsebara energikällor för sitt energibehov.

Arbetsgång

Vi går gemensamt igenom dagens lärandemål. Begrepp: robot, programmera, blockkod, varaktighet, rotation, Modeller: robot, fordon,

Arbetet börjar med en kort repetition av robotens funktioner och programvaran som styr roboten. Glöm inte att visa hur man skapar olika program under olika flikar på programmeringsytan.

Tillsammans programmerar vi roboten att utföra följande moment:

  1. Åk framåt under varaktighet två rotationer med styrka 75 %
  2. Åk bakåt och sväng samtidigt under varaktighet 1080 grader (tre rotationer) med styrka 100 %.
  3. Gör allt detta fyra gånger
  4. Stå stilla i en sekund
  5. Snurra under varaktighet tre rotationer med styrka 50 %
  6. Efter genomgången börjar eleverna att arbeta med utmaningarna.

Detta gäller:

  1. Du måste alltid starta roboten i ”startrutan” på mattan.
  2. Du får inte röra roboten under körningen.
  3. Du får inte ta bort något från roboten, men däremot bygga ”verktyg” av LEGOmtrl ur LEGO-lådan.
  4. Varje utfört uppdrag ger en poäng utom ”bilen” som ger två poäng och ”vindkraftverket” som ger fyra poäng.
  5. Ju fler uppdrag du kan utföra utan att lyfta roboten och börja om ju fler poäng tjänar du. (två uppdrag dubblar poängen, tre tripplar osv.)

Uppdragen avslutas i god tid och grupperna får under kompisarnas jubel visa upp sina lösningar. Det är först då poäng delas ut.

  • Du är här: Naturskolan

  •  / ENaT

  •  / Teman

  •  /  Legorobotar EV3 Green City åk 7-9

Kontakt

Adress: Hornugglegränd 9

Telefon: 0171-62 62 97

E-post: mikael.bernovall@enkoping.se

Fler kontaktupgifter

Mer information

Förskola och skola i Enköpings kommun

Tillgänglighetsredogörelse