Enköpings kommun på plats 117 i NKI-rankingen

Publicerad

Enköpings kommun hamnar på plats 117 av 212 i den nationella Nöjd kundindex-rankingen (NKI) för 2024. Sammantaget hamnar vårt servicebetyg på ett högt betyg, med 74 i snitt (75 föregående år).

I 2024 års mätning hamnar Enköpings kommun på plats 117 av 212 möjliga i den nationella Nöjd kundindex-rankningen. Föregående år var vi på plats 111 av 198 medverkande kommuner.

Mätningen visar hur Enköpings företag upplever kommunens myndighetsutövning inom områdena bygglov, miljö- och hälsoskydd, livsmedelskontroll och serveringstillstånd.

Observera att brandskydd och markupplåtelse inte längre ingår i den officiella sammanslagna rankingen från och med 2024, vilket den gjorde 2023 och därför har påverkan på det sammanslagna betyget.

– Sett utifrån servicebetyg hamnar vi fortfarande högt och det är bra. Men utifrån målet i vårt Näringslivsprogram har vi en bit kvar innan vi är framme. Genom detta resultat har vi fått en indikation på vad vi behöver arbeta vidare med fortsatt. Jag vill passa på att tacka alla företagare i Enköping som tagit sig tiden att svara på enkäten, säger kommunstyrelsens ordförande Peter Book (M).

Bygglov sticker ut

I 2024 års mätning är det bygglov som sticker ut med ett NKI-värde på 79 (69 föregående år), vilket gör att vi hamnar på ett högt betyg för detta område. Bygglov har alltså tagit sig från plats 105 till plats 53 på ett år.

– Vi har arbetat målmedvetet med att förbättra vår service och tillgänglighet, så det känns väldigt roligt att det märks så tydligt i årets resultat. Det är ett kvitto på att vi gör rätt insatser och är dessutom en bra motivation att fortsätta utvecklas, säger Christina Gortcheva, avdelningschef för bygg.

Inom övriga områden har det skett en nedgång jämfört med föregående år.

  • Brand: 84 (88) – ingår inte i den sammanslagna rankingen
  • Mark: 75 (85) – ingår inte i den sammanslagna rankingen
  • Miljö: 77 (66)
  • Livsmedel: 72 (73)
  • Servering: 75 (80)

– Det är jättebra att vi går framåt för bygglov. Men ska vi nå de höga mål som är satta i Näringslivsprogrammet för NKI och NUI totalt sett krävs det ett stort gemensamt kommunövergripande förbättringsarbete på alla serviceområden. Där är vi inte ännu. Men vi fortsätter arbeta tillsammans inom kommunen och med våra företag för att nå målen, säger näringslivschef Anna Holmström.

Nöjd upphandlingsindex

Samtidigt mäts också Nöjd upphandlingsindex (NUI). För 2024 hamnar Enköpings kommuns servicebetyg på 57 (66 föregående år), vilket är ett lågt servicebetyg. Enköpings kommun arbetar vidare med aktiviteter för att nå målet uppsatt för NUI. Det handlar bland annat om att:

  • Vi har stärkt dialogen med näringslivet genom att ha någon form av dialog inför varje upphandling.
  • Vi bjuder in till årliga anbudsskolor/upphandlingsseminarium.
  • Vi har möjliggjort att företag enkelt kan boka in ett möte genom e-tjänst.
  • Vi har implementerat modell för avtalsuppföljning.
  • Vi har pågående interna utvecklingsarbeten för att skapa effektivare och tydligare processer.

Läs vårt pressmeddelande

Vill du veta mer om resultatet och mätningen? Läs vårt pressmeddelande.

Kontakta oss

Om du har frågor eller vill veta mer är du välkommen att kontakta oss.