Nu utvecklar vi Enköpings turistinformation
Publicerad
Från och med den 1 april kommer Enköpings turistinformation jobba utifrån principen om att vara där besökare är. Det innebär att du kommer hitta oss på fler platser, både fysiskt och digitalt, istället för endast hos turistinformationen på Rådhusgatan.

Digitalt, mobilt och hybrida är ledorden i utvecklingsarbetet för Enköpings turistinformation.
– Vi ser ett nytt behov hos våra besökare och medborgare. Istället för att besöka en fysisk bemannad turistinformation söker man sig istället till digital information. Vi vill möta detta behov och utvecklar oss för att göra Enköping till bästa möjliga besöksplats, säger Anna Holmström, näringslivschef.
Vi fokuserar ännu mer på att vara på platser där våra besökare är. Exempelvis kommer vi utveckla vår digitala turistinformation på webb och i sociala medier. Vi kommer även vara mobila och finnas vid populära besöksplatser och under evenemang.
– Förra sommaren fanns vi i gästhamnen under några veckor för att möta besökarna där. Vi kunde svara på praktiska frågor och även ge tips på fler saker som finns att upptäcka i Enköping, vilket var väldigt uppskattat, säger Anna Holmström.
Fler och utvecklade Infopoints
Vi kommer också att utveckla och förbättra våra Infopoints. Det är platser där våra besökare hittar kartor och broschyrer och kommer kunna få svar på enklare frågor om vad man kan se och göra i Enköping.
Förändringen innebär bland annat att turistinformationen på Rådhusgatan blir en Infopoint, en enklare form av turistinformation. Precis som tidigare kommer du kunna nå turistinformationen via telefon och mejl.
– Vi följer samma utveckling som redan har skett i många andra kommuner. Vi har kommit fram till att det är en bra tid för oss att anpassa oss efter de nya behoven som besökaren har, det vill säga ökad tillgänglighet även digitalt, säger Daniel Jansson-Hammargren, kommundirektör.
Kontakta oss
Om du har frågor eller vill veta mer är du välkommen att kontakta oss.