Vi digitaliserar i rask takt – senast serveringstillstånd

Publicerad

Miljö- och byggnadsförvaltningen har digitaliserat verksamheten för serveringstillstånd.

Två kvinnor tittar på en laptop. De står i ett ljust kontorsrum med stort fönster. Foto.

Anna Grindlund och Annabell Björkman har arbetat fram digitala arbetssätt som är effektiva och miljövänliga.

Digitalisering i samband med flytt

Miljö- och byggnadsförvaltningen fortsätter sin digitaliseringsresa i rask takt. Vi har nu digitaliserat hela verksamheten för serveringstillstånd och ser många fördelar med det nya arbetssättet.

I våras flyttades verksamheten för serveringstillstånd från socialförvaltningen till miljö-och byggnadsförvaltningen. All handläggning var då pappersbaserad. Det är något som Anna Grindlund, chefsstöd och Annabell Björkman, miljöadministratör arbetat hårt för att förändra, och nu är all handläggning av serveringstillstånd digital.

– Det är en omställning för såväl handläggare som avdelningen i stort att detta blir digitalt, men det känns bra. Det blir mindre krångel när allt finns på samma ställe, säger Annabell.

Anna fyller i att det känns bra att kunna vara med och bidra till kommunens digitala arbetssätt.

– Det blir smidigare för företagare när allt sköts digitalt, från e-tjänst till beslut. Att digitalisera processer är inte så svårt. Det handlar mycket om att ta sig tid att göra det. Vi har kommit långt med vår vilja att få ett enhetligt arbetssätt på förvaltningen.

Fördelar med digitaliseringen

Anna och Annabell berättar att de ser många fördelar med digitaliseringen av serveringstillstånd:

  • Allt är samlat på ett ställe.
  • Vi spar tid.
  • Det är bättre för miljön.
  • Alla arbetar likadant.
  • Det blir smidigt för företagare.

Kontakta oss

Om du har frågor eller vill veta mer är du välkommen att kontakta oss.