Digitala inköp – nytt sätt att handla inom hemtjänsten
Enköpings kommun har gått över till ett nytt arbetssätt inom vård och omsorg för personer som har beviljats insatsen stöd med inköp av dagligvaror via hemtjänsten.
Fördelar med digitala inköp
Tidigare har medarbetare från hemtjänsten gått till butiken och handlat, stått i kö och packat varorna när det gällt inköp av dagligvaror. Nu sker inköpen digitalt. Med digitala inköp kan vi anpassa oss till nya möjligheter när det kommer till att handla.
Med digitala inköp:
- Får du tillgång till ett större utbud i den digitala butiken
- Kan du välja vilken butik du vill handla ifrån. Det behöver inte vara den som ligger närmast.
- Kan du välja att handla storpack. Det är också enklare att handla och få hem varor som är tunga.
- Slipper hemtjänstens medarbetare lyfta och bära. De får en bättre arbetsmiljö.
- Kan hemtjänstens medarbetare lägga tid på mer värdeskapande saker med kunder än att gå till butiken för att handla
Det behöver du för att handla digitalt
För att kunna handla digitalt kan du behöva ha en e-legitimation, kunna betala med kort eller via mobila betallösningen Swish. Beroende på vilken leverantör du väljer varierar inloggnings- och betalningsmöjligheterna.
Ta hjälp av anhörig eller ställföreträdare att ordna med detta, om du inte klarar det själv.
Viktigt att tänka på är att hemtjänstens medarbetare inte får hjälpa dig med din e-legitimation, Swishbetalning eller betalning med kort. Det måste du kunna hantera på egen hand och det är för din säkerhet.
Vid val av leverantör behöver du tänka på att:
- välja en butik som du kan logga in i och betala hos
- välja en butik som kan leverera till din adress
- du kan behöva vara medlem hos leverantören för att kunna handla digitalt.
Butiker du kan handla från
Ica Bergvreten (matporten.se)
Betalningsalternativ: Kortbetalning i dörren (inte kontanter, kräver inte e-legitimation) och Swish (kräver e-legitimation).
Ica Maxi
Betalningsalternativ: Kortbetalning online, Swedbank Pay, faktura via Klarna (kräver e-legitimation), Swish (kräver e-legitimation).
Stora Coop
Betalningsalternativ: Kortbetalning online, faktura via Klarna (kräver e-legitimation), Swish (kräver e-legitimation), betalning via Coop matkonto.
Mathem
Betalningsalternativ: Kortbetalning online, faktura via Klarna (kräver e-legitimation).
Beställa och ta emot leverans på egen hand
Om du själv kan göra beställningen digitalt gör du den på egen hand från den leverantör som du önskar. Det är leverantören som kör hem varorna till dig och du hanterar betalningen själv. Den butik du har valt är ansvarig för leveransen och varorna i den. Du packar upp varorna på egen hand.
Få stöd med beställning och leverans
Om du inte klarar av att göra beställningen digitalt på egen hand kan du få hjälp med det.
När du ska beställa dina varor, kommer hemtjänstens medarbetare hem till dig och hjälper dig att lägga beställningen digitalt. Tillsammans väljer ni varor från butiken och bestämmer tid för leverans. Om du inte har en egen dator eller surfplatta, får du låna en surfplatta vid inköpstillfället.
Du måste själv kunna hantera lösenord till din inloggning, e-legitimation och kortuppgifter till betalkort. Medarbetaren från hemtjänsten får inte hjälpa till med detta. Det är för din säkerhet.
Den butik du har valt är ansvarig för leveransen och varorna i den. Om du själv kan packa upp varorna gör du det på egen hand. Om du inte klarar av att packa upp varorna kan du få hjälp med det. Då kommer hemtjänstens medarbetare hem till dig i samband med leveransen och hjälper dig att packa upp.
Betalning
Hur du betalar varierar från butik till butik. Det kan vara med hjälp av e-legitimation, bank-id eller betalkort vid din dörr när leveransen kommer.
Viktigt att tänka på är att hemtjänstens medarbetare inte får hjälpa dig med personuppgifter i samband med betalningen, som till exempel koder till kort eller Swish. Det måste du kunna hantera på egen hand och det är för din säkerhet.
Andra avgifter
Olika butiker har olika avgifter. Du betalar för de varor som du har beställt, men det kan också tillkomma kostnader för:
- antal påsar
- hemleverans (många butiker erbjuder gratis hemleverans om du beställer för en viss summa)
- fakturahantering
- att butiken plockar ihop varorna.
Vill du veta mer om vilka avgifter som kan tillkomma kan du vända dig direkt till butiken du valt. Butikerna har vanligtvis information om avgifter på sina webbplatser.
Leverans
När du beställer varorna kommer du överens med leverantören om vilken dag och tid du får dem levererade.
- Det är butikens chaufför som kör hem dina varor.
- Du behöver vara hemma och kunna öppna din dörr när butiken levererar dina varor.
- Om du inte kan ta emot varorna eller öppna dörren är det viktigt att du bestämmer tiden för leveransen tillsammans med medarbetare från hemtjänsten. Det gäller också om du behöver hjälp med att packa upp.
Om du har synpunkter på leveransen, dina varor eller frågor om avgifter vänder du dig till butikens kundtjänst.
Stöd vid problem
Om det uppstår problem med leverans av varor ska du i första hand kontakta leverantören. Det kan handla om fel varor eller förseningar.
Det kan finnas enstaka fall där du av olika skäl inte kan få varor hemlevererade av en privat leverantör. Det kan till exempel bero på att ingen leverantör levererar till din bostadsadress eller att du inte kan betala på något av de möjliga betalsätten. I dessa fall kan du, efter biståndsprövning, bli beviljad att hemtjänsten gör ett fysiskt inköp i den närmste butiken.
Har du frågor
Kontakta vård- och omsorgsförvaltningen via vårt kontaktcenter om du har frågor kring digitala inköp.
Vill du lämna synpunkter?
Vi vill gärna ta del av dina synpunkter. Fyll i vårt formulär för förslag och synpunkter.