Lättläst svenska

Här finns information på lättläst svenska om coronaviruset, covid-19.

Information på lättläst svenska

Just nu sprids viruset corona över hela världen. Corona orsakar en sjukdom som heter covid-19. Sjukdomen kan vara farlig för äldre personer och för personer som redan är sjuka. Därför behöver alla hjälpas åt att minska risken för att corona sprids.

Så här kan du hjälpa till:

Tvätta händerna

  • Tvätta händerna ofta och noggrant med tvål och vatten. Då minskar risken att smittas.
  • Använd handsprit om du inte kan tvätta dig med tvål och vatten.
  • Hosta och nys i armvecket!

Stanna hemma om du känner dig sjuk

Har du något av de här symtomen ska du stanna hemma från skolan eller jobbet.

  • Ont i halsen
  • Hosta
  • Problem med dina luftvägar
  • Feber

Du ska också låta bli att gå till bibliotek eller andra platser där det är många människor.

Förskola och skola

Alla barn och elever som är friska kan gå till förskolan och skolan. Men har ditt barn något av de här symtomen ska ditt barn stanna hemma.

  • Ont i halsen
  • Hosta
  • Problem med luftvägar
  • Feber

Blir ditt barn sjukt på förskolan eller skolan ska du hämta ditt barn direkt. Vill du att ditt barn ska vara hemma fastän barnet är friskt ska du ansöka om ledigt. Ansök om ledigt på samma sätt som du brukar göra.

Skydda de äldre och de mest sårbara

Undvik att besöka dina äldre anhöriga eller bekanta om de är på

  • sjukhus
  • äldreboenden
  • gruppboenden

Då minskar risken att smittan sprids till dem som riskerar att drabbas mest av coronaviruset.

Sprid inte falsk information

Ibland när det händer viktiga saker börjar falska rykten att spridas. Hjälp till att hindra falska rykten. Tänk efter vem du har fått informationen av, och fundera över om det du har hört är sant.

Så här jobbar Enköpings kommun

Enköpings kommun följer Folkhälsomyndighetens råd om viruset corona. Vi arbetar även tillsammans med andra myndigheter och organisationer för att hindra att viruset sprids.

Mer information om corona och covid-19

Myndigheten för delaktighet

8 sidor (nyheter på lätt svenska)

Besök nyhetssidan 8 sidor för att se frågor, svar samt information på lätt svenska

Har du frågor om coronaviruset?

Ring Sveriges nationella informationsnummer.

Telefon: 113 13