Konsu­ment­väg­ledning

Kommunens konsumentvägledare vet vilka rättigheter och skyldigheter du har som konsument och kan hjälpa dig med vägledning.

Du kan vända dig till kommunens konsumentvägledning om du behöver information och rådgivning om köp, både inför och efter. Det kan till exempel vara frågor som rör problem med säljaren, om varan gått sönder eller tjänsten inte blivit utförd ordentligt. Konsumentvägledningens inriktning är hjälp till självhjälp.

Öppettider

Mellan 3 januari och 1 oktober 2017 kommer konsumentvägledningen bara finnas tillgänglig per telefon och mail på tisdagar klockan 17-19. Inga besökstider kommer att finnas 

Vanliga frågor

Vad ska jag göra om jag fått något jag inte beställt?

Meddela företaget att du ej beställt varan och bestrid fakturan.

Läs mer på Hallå konsuments webbplats.

Vad ska jag göra om varan jag köpt är trasig?

Om det är inom tre år från köpet så reklamera varan till säljaren.

Läs mer på Hallå konsuments webbplats.

Hur kan jag ångra ett avtal?

Rör det sig om ett köp på distans eller utanför affärslokal har du 14 dagar på dig att ångra avtalet. Kontakta företaget och använd din ångerrätt.

Läs mer på Hallå konsuments webbplats.

Fördjupning